آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 تیر ماه 1401 = 18-07 2022

اوکراین؛ پوتین می‌خواهد رژیم ایران را وارد جنگ کند؟

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی اهداف سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران برای شرکت در نشست سه‌جانبه کشورهای ضامن آتش بس در سوریه موسوم به «روند آستانه» و در پاسخ به این سوال که اهمیت برگزاری این نشست در مقطع کنونی چیست، گفت: می‌دانید که مساله سوریه تا حدی تحت تاثیر تحولات اوکراین قرار گرفته و هرچند در خبرها اعلام نمی‌شود اما اخبار متعددی منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه بخشی از سربازهای خود را از کشورهای مختلف فراخوانده و به جبهه اوکراین انتقال داده است. طبیعتا در این شرایط استراتژی نظامی روسیه مستلزم این است که تمرکز خودش را در جنگ اوکراین بیشتر کند. با کاهش حضور نظامی روسیه از یک طرف و اتفاقات رخ داده در داخل سوریه از سوی دیگر به معنای تلاش حکومت بشار اسد برای افزایش کنترل خود بر مناطق مختلف، پس از تغییر و تحولات شکل گرفته در سیاست خارجی آمریکا همگی یک شرایط جدیدی را در سوریه رقم میزند و این شرایط مستلزم این است که کشورهای روند آستانه با یکدیگر جلسه داشته باشند.

رحمان قهرمانپور افزود: موضوع بعدی که این دیدار را در مقطع کنونی مهم کرده شرایط خود روسیه است به این معنا که این کشور تحت تاثیر فشارهای غرب قرار دارد که سعی می‌کنند روسیه را منزوی کنند؛ در نتیجه سفرهای پوتین و برگزاری اجلاس سه جانبه مهم است و ترکیه هم به عنوان یک عضو ناتو در این جلسه مهم حضور دارد. مساله بعدی این است که روسیه می‌خواهد این پیام را به دنیا بدهد که ایران جزو کشورهای متحد مسکو است و این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که غرب تبلیغات می‌کند که ایران به روسیه پهپاد می‌فروشد. روسیه در این جنگ نیاز به یارگیری دارد و برخی کشورها در این شرایط حد وسط را گرفتند که روسیه در اوایل جنگ واکنش تندی به این مساله نشان داد اما حالا واقع بینانه سعی می‌کند دوستان قدیم خود را جذب کند. مسکو قطعا مانور تبلیغاتی و رسانه‌ای مهمی روی این اجلاس خواهد داشت.

این در حالیست که یک منبع داخلی نوشت: درحالی که روابط ایران و روسیه ، به دلایل مختلف با حساسیت خاصی از سوی افکارعمومی ، پیگیری و رصد می شود و برخی منتقدان ، به روا یا ناروا ، گسترش نفوذ روس ها به ویژه در حوزه دیپلماسی و برجام را مورد اعتراض های تند قرار داده اند، سفیر روسیه در تهران ، با مواضع دخالتی آشکار و اقدامات تحریک کننده و سخنان توهین آمیز خود ، بنزین بر آتش خشم ایرانیان منتقد می پاشد.

سایت خبرآنلاین در واکنش به سخنان لوان جاگاریان، سفیر روسیه که گفته بود:ایران به ما بدهکار است و نمی‌خواهد خیلی چیزها را افشا کند، نوشت: ادامه و تشدید روند دخالت ها و توهین های سفیر وسیه در تهران از سویی و انفعال و سکوت دولت رئیسی از سوی دیگر ، افکارعمومی را به شدت جریحه دار کرده و مطالبه برای دفاع از استقلال و غرورملی ایرانیان از طریق سرجای خود نشاندن این سفیر گستاخ را تقویت کرده است . حال باید دید دولت رئیسی بازهم نظاره گر اقدامات و سخنان ضدایرانی جاگاریان خواهد بود یا اقدامی جدی برای اعتراض به نماینده روسیه در کشرمان انجام خواهد داد؟



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: