آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 تیر ماه 1401 = 18-07 2022

ایران؛ نگرانی از وضعیت سلامتی سه فیلمساز بازداشتی

خانواده‌ها و شماری از سینماگران نسبت به وضعیت سلامتی جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، سه فیلمساز بازداشتی ابراز نگرانی کرده‌اند. پیش از این سه فستیوال بزرگ فیلم دنیا بازداشت این سه کارگردان را محکوم کرده بودند.

بیش از ۱۰ روز از بازداشت این سه فیلمساز ایرانی گذشته و با انتشار سومین بیانیه از سوی خانواده و نزدیکان این سه کارگردان، نگرانی نسبت به وضعیت آنها نیز افزایش یافته است.

محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد ۱۷ تیر دستگیر شدند. علت دستگیری این دو کارگردان، جمع‌آوری امضا برای بیانیه "تفنگت را زمین بگذار" اعلام شده بود.

اوایل خرداد پس از فرو ریختن برج متروپل آبادان، بیش از ۱۰۰ سینماگر ایرانی با انتشار این بیانیه‌ ضمن ابراز همدردی با مردم آبادان، مخالفت خود را با "نظامیانی که تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند" اعلام کردند.

جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی سه روز بعد، در ۲۰ تیر (۱۱ ژوئیه) در حالی که همراه گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شد.

در سومین بیانیه‌ای که از سوی خانواده و نزدیکان این سه کارگردان منتشر شده، آمده است که این سه نفر "از روز دستگیری از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و حقوق متهم، مانند حق ملاقات با وکیل و دسترسی به پزشک محروم بوده‌اند."

پیش از این وزارت امور خارجه فرانسهنیز بازداشت محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی، سه سینماگر برجسته و شناخته‌شده ایرانی را ''خودسرانه'' توصیف کرده و با اشاره به ''وخامت نگران‌کننده وضعیت هنرمندان در ایران'' تاکید کرده بود، فرانسه ''نسبت به بازداشت‌ این افراد و شرایط دیگر شخصیت‌های ایرانی که در دفاع از آزادی بیان در کشورشان فعالیت می‌کنند، بسیار نگران است.''

خانواده‌ها و شماری از دست‌اندرکاران سینمای ایران در بیانیه آخر با اشاره به مرگ بکتاش آبتین در زندان، از مسئولان مرتبط با بازداشت این سه فیلمساز، خواستار "تضمین سلامتی" آنها شدند.

مسئولان جشنواره کن و مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) نیز پیش از این نسبت به وضعیت این سه کارگردان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنها شده بودند.

جشنواره کن بازداشت این سینماگران را "موج شدید سرکوب هنرمندان در ایران" توصیف کرده بود.

گفته می‌شود محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد در حال حاضر در سلول انفرادی و تحت بازجویی قرار دارند اما جعفر پناهی که پیش از این نیز به اتهامات سیاسی در بازداشت بوده، به بند عمومی منتقل شده است.

جشنواره فیلم ونیز نیز پس از بازداشت این سه کارگردان با صدور بیانیه‌ای "اقدامات سرکوبگرانه" علیه هنرمندان در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد شده بود.

تاکنون بیش از ۵۰۰ سینماگر در بیانیه‌های مختلف خواستار آزادی این سه کارگردان شده‌اند. دویچه وله




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: