آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 28 تیر ماه 1401 = 19-07 2022

حکم شش سال حبس جعفر پناهی 'قطعی و لازم‌الاجراست'

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، درباره زندانی شدن جعفر پناهی، فیلمساز مطرح ایرانی، اعلام کرد پناهی برای تحمل کیفر شش سال حبس که حکم آن پیشتر صادر شده، روز ۲۰ تیر به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.

ستایشی روز سه‌شنبه ۲۸ تیر ماه در نشست خبری هفتگی خود در این زمینه گفت که بر اساس دادنامه صادر شده از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، پناهی در سال ۸۹ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد.

او تأکید کرد که مقررات اجرا ناظر بر این شش سال حبس است و این حکم «قطعی و لازم‌الاجراست.»

جعفر پناهی روز دوشنبه ۲۰ تیر هنگام مراجعه به دادسرای اوین برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، دو فیلمسازی که پیشتر بازداشت شده بودند، در مقابل این دادسرا دستگیر شد.

همان زمان، منابع حقوق بشری اعلام کردند احتمالا بازداشت و انتقال این فیلمساز ۶۲ ساله به زندان اوین برای اجرای حکم محکومیت او صورت گرفته است.

خبرگزاری هرانا نوشت این فیلمساز به بند ۸ زندان اوین منتقل شده است.

پناهی در پرونده‌ای سیاسی-امنیتی که پیشتر برای او گشوده شده بود، علاوه بر مجازات شش سال حبس، به ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و همچنین منع خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

دستگیری پناهی موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را برانگیخت و علاوه بر دولت فرانسه، سه جشنواره معتبر برلین، کن و ونیز خواستار آزادی او و دیگر هنرمندان زندانی شدند.

جعفر پناهی از هنرمندان معترض در ایران به شمار می‌رود که در فیلم‌هایش به نقد جامعه و حکومت می‌پردازد و بارها انتقادهایی را نیز علیه حکومت مطرح کرده است.

او پیشتر با انتشار ویدئویی، از اظهارات علی خامنه‌ای درباره کرونا انتقاد کرده و نوشته بود آیا زمان آن نرسیده که خامنه‌ای «پاسخگوی سخنان ضد و نقیض» خود باشد؟

بازداشت پناهی در میانه موج جدیدی از دستگیری‌ها و سرکوب فعالان مدنی و سیاسی و خانواده‌های دادخواه کشتار آبان ۹۸ صورت گرفت.

در روزهای اخیر، خانواده‌ها و شماری از همکاران جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، سه فیلمساز دستگیر شده، با انتشار بیانیه دیگری نسبت به امنیت و وضعیت سلامتی این سه زندانی سیاسی ابراز نگرانی کردند. ایران اینترنشنال





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: