آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 تیر ماه 1401 = 21-07 2022

نظر مدیر سازمان سیا در باره دیدار پوتین با خامنه ای

به گزارش فرانس24؛ بیل برنز که زمانی بعنوان یک دیپلمات بلندپایه در شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 نقش داشت و اکنون رییس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا است گفت: ایران و روسیه رقبای تاریخی هستند و بدین معنا، واقعاً به یکدیگر اعتماد ندارند.

برنز همچنین مدعی شد: ایران و روسیه به دنبال شکست تحریم‌ها و انزوای خود هستند و به همین دلیل به یکدیگر نزدیک می‌شوند، دلیل نزدیک شدن آنها به هم در درجه اول این موضوع است؛ اما اینکه آنها به یکدیگر نیاز داشته باشند، به این معنا نیست که واقعاً به هم اعتماد دارند چرا که آنها رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند.

برنز طی سخنرانی در مجمع امنیتی اَسپِن، گفت: «دیدن تصاویر دیدار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و رهبر معظم ایران در تهران، برای من حس نوستالژی نداشت».

برنز با بیان اینکه هر دو طرف به دنبال این هستند که نشان دهند گزینه‌هایی دارند، مدعی شد: «سفر پوتین به ایران نشان می‌دهد که در صنعت دفاعی روسیه مشکلاتی وجود دارد. به نظر من محدودیت‌هایی برای راه‌هایی وجود دارد که آنها می‌توانند به یکدیگر کمک کنند».

وی با تکرار هشدار «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به ایران مبنی بر اینکه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه «ایده بسیار بسیار بدی» خواهد بود، افزود: من فکر می‌کنم او درست می‌گوید.

برنز درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که زمان گریز هسته‌ای این کشور (برای تولید مواد شکافت‌پذیر کافی جهت ساخت بمب اتمی) بیشتر از یک سال نیست، بلکه حدود چند هفته تخمین‌زده می‌شود.

با این حال او اذعان کرد که بر اساس بهترین قضاوت اطلاعاتی آمریکا، ایران تلاش‌هایی برای تسلیحاتی و نظامی‌سازی برنامه هسته‌ای خود انجام نداده اما «روند کنونی نگران‌کننده است».

رئیس سیا درباره برنامه موشکی ایران نیز گفت: آنها در حال حاضر بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارند. این موضوع و پهپادها، نگرانی‌های مهم ما هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: