آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 1 مرداد ماه 1401 = 23-07 2022

ایران؛ احضار یک فعال مدنی زن/محاکمه وکیل دادگستری

خبرگزاری هرانا – مریم دریسی، فعال مدنی امروز شنبه ۱ مردادماه، پس از حضور در اداره پلیس امنیت کازرون با دریافت ابلاغیه ای به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد. از وی خواسته شده تا ظرف مدت پنج روز از زمان صدور ابلاغیه در این شعبه حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱، مریم دریسی، پس از حضور در اداره پلیس امنیت کازرون، با دریافت ابلاغیه ای به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد.

در این ابلاغیه از خانم دریسی خواسته شده تا ظرف مدت پنج روز از زمان صدور ابلاغیه جهت رسیدگی به اتهام “توهین و تشویش اذهان عمومی” در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کازرون به ریاست قاضی احمدحسین تمدن حاضر شود.

مریم دریسی، روز سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱، طی تماسی تلفنی به اداره پلیس امنیت کازرون احضار شده و در خصوص فعالیت هایش مورد بازجویی قرار گرفت.

محاکمه مصطفی نیلی وکیل دادگستری

برگزاری هرانا – جلسه رسیدگی به اتهامات مصطفی نیلی، وکیل دادگستری روز یکشنبه ۲ مرداد، در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران برگزار خواهد شد. وی در خصوص این پرونده روز شنبه ۲۱ خردادماه توسط شعبه ۳ بازپرسی دادسرای کارکنان تفهیم اتهام و سپس با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی نیلی در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران برگزار خواهد شد.

آقای نیلی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود، ضمن اعلام این خبر نوشت: فردا بابت اعلام جرم دادستان تهران مبنی بر نشر اکاذیب محاکمه خواهم شد و مستند این پرونده مصاحبه‌ام با پایگاه خبری امتداد در مورد وضعیت موکلینم در زندان قرچک بود که اکنون به اوین منتقل شده‌اند.

وی در خصوص این پرونده روز شنبه ۲۱ خردادماه با حضور در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری اواخر خردادماه امسال در پرونده‌ای دیگر موسوم به “دادخواهان سلامت” به تحمل چهار سال حبس، دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین دو سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت محکوم شد.

بلاتکلیفی سپیده رشنو در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

خبرگزاری هرانا ـ‌ سپیده رشنو، دانشجوی ساکن تهران و اهل خرم آباد، هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. وی اوایل هفته گفته، به دلیل آنچه “هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف” عنوان شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده رشنو، شهروند بازداشتی ساکن تهران، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

سپیده رشنو ابتدای هفته گذشته، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک در بازداشت بسر میبرد. وی از دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم بوده و همین امر موجب افزایش نگرانی خانواده خانم رشنو در خصوص وضعیت وی شده است.
تا زمان تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه خانم رشنو اطلاعی در دست نیست.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: «خانم رشنو تنها یکبار طی تماسی کوتاهی با نزدیکان خود اعلام کرده که بازداشت شده است اما تماسی با خانواده خود نداشته است. همچنین به خانواده گفته شده که پرونده سپیده رشنو در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین تحت بررسی قرار دارد.»

هفته گذشته ویدئویی از درگیری دو نفر در یکی از اتوبوس های بی آر تی در فضای مجازی منتشر شد که نشان میدهد شخصی به بهانه “امر به معروف” اقدام به دخالت در نحوه پوشش یک زن کرده است. در پی این موضوع شماری از حاضران با آمر به معروف که قصد فیلمبرداری از معترضان به دخالت او را داشت، درگیر شده بودند.

پس از انتشار ویدئو مورد اشاره، سپیده رشنو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند.

سپیده رشنو، متولد ۱۳۷۳، دانشجو، ساکن یکی از خوابگاه های دانشجویی در تهران و اهل خرم آباد است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: