آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 مرداد ماه 1401 = 28-07 2022

ایران؛ اعدام یک زن افغانی و یک زندانی مبتلا به اختلال روانی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۵ مردادماه ۱۴۰۱، یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

هویت این زندانی “صنوبر جلالی، تبعه کشور افغانستان” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “خانم جلالی روز سه شنبه ۴ مرداد، جهت اجرای حکم اعدام از بند هفت زندان قرچک ورامین به یکی از سلول های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.”

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اعدام یک زندانی «مبتلا به اختلال روانی» در اصفهان

سازمان حقوق بشر ایران خبر داد که یک زندانی با وجود تایید پزشکی قانونی مبنی بر ابتلای او به اختلال روانی در اصفهان اعدام شده است.

این سازمان هویت این شهروند را «محسن صفری» اعلام کرده و در گزارشی اعلام کرده که او روز ۲۲ تیر به دلیل اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از نزدیکان آقای صفری گفته است که پیشتر پزشکی قانونی، ابتلای آقای صفری به اختلال «دوقطبی» را تایید کرده بود، ‌اما با این حال او به درخواست سازمان حفاظت اطلاعات و نه نیروی انتظامی اعدام شده است.

بر اساس این گزارش، آقای صفری در سال ۱۳۸۸ به جرم حمل هروئین توسط ماموران حفاظت اطلاعات بازداشت و به زندان مرکزی اصفهان منتقل و بعدتر در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

اعدام این زندانی در حالی اجرا شده که طبق ماده ۱۴۹ از قانون مجازات اسلامی «هرگاه مرتکب در زمان ارتکاب جرم دچار اختلال روانی بوده به نحوی که فاقد اراده یا قوه تمییز باشد مجنون محسوب می‌شود و مسئولیت کیفری ندارد».

پیشتر یک منبع آگاه گفته بود که آقای صفری پیشتر دو بار در ماه اردیبهشت برای اعدام به انفرادی منتقل، اما هربار به دستور پزشکی قانونی به بند برگردانده شده بود. رادیو فردا




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: