آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 10 مرداد ماه 1401 = 01-08 2022

آغاز رای‌گیری نهایی برای انتخاب جانشین بوریس جانسون

اعضای حزب محافظه کار از امروز (دوشنبه) می‌توانند رای خود برای انتخاب جانشینی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس را به صندوق انداخته و از بین دو نامزد نهایی یعنی "لیز تراس" و "ریشی سوناک" یکی را به داونینگ استریت بفرستند.

به گزارش تسنیم، رقابت های دو نامزد باقی مانده برای جانشینی "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس چند روزی است که آغاز شده و نامزدها تلاش می کنند تا با راهکارهای مختلف آراء محافظه کاران را برای تصاحب این کرسی جذب کنند.

چندی پیش در پنجمین دور رای گیری برای انتخاب جانشین بوریس جانسون در حزب محافظه کار انگلیس، با حذف پنی موردانت، ریشی سوناک و لیز تراس به دور نهایی انتخابات صعود کردند.

دو برنده یک کمپین انتخاباتی را در مقابل اعضای حزب محافظه کار راه انداخته‌اند که باید با اعلام برنده در 5 سپتامبر (14 شهریور ماه) به پایان برسد.

انتخابات برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت آغاز شد. 21 تیرماه گذشته هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دست کم 20 تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند.

روزنامه "تاگس شاو" آلمان در گزارشی نوشت: تقریبا حدود چهار هفته پیش، جانسون نخست وزیر بریتانیا استعفای خود را از رهبری حزب و دولت اعلام کرد. حالا اعضای حزب محافظه کار می توانند از امروز ( دوشنبه) رای خود را برای انتخاب جانشین وی به صندوق بیندازند. لیزتراس، وزیر امور خارجه انگلیس در نظرسنجی ها پیشتاز است.

از امروز حدود 200 هزار عضو حزب محافظه کار می توانند بین لیز تراس، وزیر امور خارجه و ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق یکی را به عنوان جانشین جانسون و رئیس جدید حزب خود انتخاب کنند. رای گیری در 2 سپتامبر به پایان می رسد و نتیجه نهایی در 5 سپتامبر اعلام می شود.

تاکنون، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که تراس به وضوح از سوناک پیشی گرفته است. تمام اعضایی که حداکثر تا 3 ژوئن به حزب محافظه کار پیوسته اند حق شرکت در این رای گیری را دارند.

بوریس جانسون در تاریخ 7 جولای پس از فشار بی سابقه کابینه پیامد رسوایی های متعدد استعفای خود را اعلام کرد. لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس بارها از نخست وزیر مستعفی دفاع کرد. از طرف دیگر رقیب او سوناک به شدت به جانسون انتقاد وارد می کند.

تراس و سوناک فردا در یک دوئل تلویزیونی دوباره به هم خواهند رسید. قبل از آن، آنها دوباره با سوالات اعضای حزب در یک کنفرانس منطقه ای به نام هاستینگ در شهر اکستر در جنوب غربی انگلیس روبرو خواهند شد. قبل از پایان دوره رای گیری، ده مورد از این نوع جلسات برنامه ریزی شده است . تمرکز اصلی بر سیاست مالیاتی است.

این دو نامزد ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری انگلیس عصر پنجشنبه هم برای اولین بار در یک کنفرانس منطقه‌ای در لیدز به نام «هاستینگ» با سؤالات اعضای محافظه کار مواجه شدند.

نتیجه رأی‌گیری نهایی قرار است در 5 سپتامبر (14 شهریور ماه) اعلام شود. برنده احتمالاً در همان روز توسط ملکه به نخست‌وزیری منصوب می‌شود.

بن والاس"، وزیر دفاع محبوب انگلیس هم اخیرا در مقاله ای در روزنامه تایمز از لیز تراس، وزیر امور خارجه فعلی انگلیس برای عهده داری سمت نخست وزیری دفاع کرد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، در رقابت برای جانشینی نخست وزیر بریتانیا، لیز تراس، وزیر امور خارجه همچنان از حمایت بالایی برخوردار است: ندیم زهاوی، وزیر دارایی انگلیس هم خواستار انتخاب وی در این سمت شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: