آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 12 مرداد ماه 1401 = 03-08 2022

حمله واشنگتن پست به نانسی پلوسی برای سفر به تایوان

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان دیدار کرد. نانسی پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. به گفته او هیأت آمریکايی آمده بود تا به صراحت بگوید آمریکا این جزیره را رها نخواهد کرد.

آمریکا به سیاست چین واحد که تایوان بخشی از آن محسوب می‌شود پایبند است اما همزمان تاکید دارد که ساختار سیاسی و دموکراتیک تایوان و نحوه حکومت داری این جزیره خودمختار نباید از سوی پکن تهدید و مورد مداخله قرار گیرد.

پلوسی این سفر را تأکید مجددی دانسته بر این‌که باید به آزادی‌های تایوان - و همه دمکراسی‌ها - احترام گذاشته شود.

ساعاتی پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، وزارت خارجه چین اعلام کرد سفیر آمریکا در پکن را فراخوانده است.

وزارت خارجه چین همچنین مراتب اعتراض خود را نسبت به سفر نانسی پلوسی به تایوان به ایالت متحده ابلاغ کرده است و به آمریکا هشدار داده که تاوان اشتباهش را خواهد پرداخت.

از سوی دیگر جان کربی از سخنگویان کاخ سفید به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که آمریکا مرعوب اینگونه تهدیدها نخواهد شد.

در همین حال روزنامه واشنگتن پست با انتقاد شدید از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در سرمقاله خود نسبت به پیامدهای کوتاه‌مدت و دراز‌مدت آن هشدار داد.

به گزارش ایلنا، در این مقاله تاکید شده است که سفر پلوسی با خطر تشدید اعلان جنگ خسارت کوتاه‌مدت به همراه داشته و در دراز مدت نیز باعث افزایش فشار چین بر تایوان می‌شود.

این روزنامه نوشت: «در دوره بی‌ثباتی ژئوپلیتیک، توجه نباید از اوکراین دور شود و خطر ظهور یک منطقه خطرناک دیگر تحریف شود».

واشنگتن پست، بحران مشابهی را یادآور می‌شود که بین سال‌های ۱۹۹۵تا ۱۹۹۶ رخ داد، زمانی که چین به دلیل سفر رئیس‌جمهوری تایوان به آمریکا به سمت این جزیره موشک شلیک کرد اما در ادامه تحت فشار ناوهای هواپیمابر آمریکایی عقب‌نشینی کرد.

با این حال، این روزنامه یادآور می‌شود که چین اکنون بسیار قوی‌تر از ربع قرن پیش است. آن زمان توسط «جیانگ زمین» محتاط اداره می‌شد و اکنون رهبری آن با «شی جین‌پینگ» تهاجمی است.

واشنگتن پست همچنین سفر پلوسی به تایوان را با تلاش وی برای پایان دادن به سمت خود به عنوان رئیس کنگره مرتبط دانست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: