آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 13 مرداد ماه 1401 = 04-08 2022

برجام؛ احتمال توافق وجود دارد، اما کار آسانی نیست

یک مقام اروپایی هم زمان با آغاز دور جدید مذاکرات برجام در وین تصریح کرد که مسیر رسیدن به توافق نهایی دشوار اما تحقق آن یک احتمال واقعی است.

این مقام اروپایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که مذاکره کنندگان در حال بحث پیرامون ۵-۴ موضوع فنی هستند تا متن نهایی تنظیم شود. او بر همین اساس عنوان کرد: فکر می‌کنم احتمال توافق وجود دارد، اما این کار آسانی نیست.

این مقام اروپایی درباره تضامین مورد نظر جمهوری اسلامی هم ادعا کرد که در این باره به شیوه‌ای اساسی پرداخته شده و ایران از آنچه در متن پیشنهادی آمده، خرسند است.

این در حالیست که یک سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه تصریح کرد که گفت‌وگوها برای احیای توافق کامل شده و فرصت کمی جهت دستیابی به یک توافق باقی‌مانده است.

جان کربی در کنفرانس خبری خود اظهار داشت، ما تا ابد منتظر نخواهیم بود تا ایران توافق را بپذیرد. توافقی روی میز وجود دارد. آنها می‌بایست آن را بپذیرند.

این مقام کاخ سفید تاکید کرد: به نظر می‌رسد زمان از نظر دستیابی به یک توافق بسیار کوتاه است.

ناظران می گویند: لحن طرف آمریکايی مذاکرات نسبت به نتایج این دور از گفتگوها چندان امیدوارکننده به نظر نمی رسد.

یک مقام ارشد دولت بایدن در گفتگو با سی ان ان گفته آمریکایی ها چندان امیدوار نیستند که این مذاکرات گشایشی در تلاش‌های با بن بست رو به رو شده برای احیای توافق برجام ایجاد کند.

از سوی دیگر یک مقام بلندپایه رژیم ایران که نامش ذکر نشده است عصر پنج‌شنبه به رویترز گفت که ایران انعطاف کافی از خود نشان داده است. اکنون بایدن باید تصمیم بگیرد. ما پیشنهادهای خود را داریم که در مذاکرات وین مورد بحث قرار خواهند گرفت، مانند لغو تدریجی تحریم‌ها علیه سپاه.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا بامداد جمعه در گزارشی نوشت: تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی می‌گویند عواملی مانند فشارهای اسرائیل، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماههای گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران بوده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: