آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 مرداد ماه 1401 = 05-08 2022

برجام؛ منبع آمریکايی: رژیم ایران عقب‌نشینی کرده است

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گفته که رژیم ایران حاضر شده از خواسته‌های خود در باره خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی و همچنین تضمین اینکه آمریکا دیگر از توافق خارج نخواهد شد، کوتاه بیاید.

به گزارش یورونیوز، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد چشم‌انداز ضعیفی برای حصول به توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی مشاهده می‌شود. با این حال تهران و واشنگتن هنوز باید در مورد مسائل مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها و چند سؤال هسته‌ای به توافق برسند.

در همین حال دو مقام اتحادیه اروپا به این رسانه آمریکایی گفته‌اند که دست‌کم دو موضوع جدید در ماه‌های اخیر به اختلافات طرفین افزوده شده تا فهرست موانع حصول به توافق را به شش یا هفت مورد افزایش دهد.

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند اگرچه اختلافات می‌توانند از نظر فنی ظرف ۷۲ ساعت رفع شوند اما این امر مستلزم تصمیمات سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است؛ پایتخت‌هایی که به نظر می‌رسد تمایل آنها برای مصالحه کم شده است.

دیپلمات‌های اروپایی به بلومبرگ گفته‌اند که ذخایر اورانویم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد ایران، عوارضی را ایجاد کرده و شرایط دشوارتری برای نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران پدید آورده است. از سوی دیگر اصرار ایران بر بستن پرونده اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی دیگر از مشکلاتی است که طرفین بر سر آن به بن‌بست رسیده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده فاصله بین ایران و آمریکا از زمان آخرین دور گفتگوها در وین افزایش یافته است و اگر توافقی ظرف ۷۲ساعت آینده حاصل نشود، دیگر توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.

بلومبرگ با طرح فرضیه‌ای بدبینانه می‌نویسد با آن که احیای برجام می‌تواند به کاهش بحران انرژی در جهان کمک کند، چشم‌انداز محدودی برای احیای این توافق بین‌المللی وجود دارد.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، حتی اگر مذاکرات کنونی دوباره شکست بخورد، بعید است که این شکست و "توافق مرده" رسما اعلام شود، زیرا این به نفع هیچ‌کس نیست. از نظر آنها ماندن در یک برزخ ممکن است محتمل‌ترین نتیجه باشد.

این در حالیست که بلومبرگ به نقل از کارشناسان نوشت: رژیم ایران هم‌اکنون اورانیوم غنی شده به اندازه کافی برای ساخت چندین سلاح اتمی در اختیار دارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: