آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 مرداد ماه 1401 = 05-08 2022

واکنش تند رئیس جمهور اوکراین به گزارش عفو بین‌الملل

خشم کی‌یف از گزارش عفو بین‌الملل درباره تاکتیک‌های خطر‌زای ارتش اوکراین برای غیرنظامیان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی ارتش اوکراین را به ایجاد پایگاه‌های نظامی در مدارس و بیمارستان‌ها و حمله از مناطق پرجمعیت متهم و تأکید کرد این تاکتیک نظامی، جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کند. رئیس‌جمهوری اوکراین این اتهام را رد کرد.

به گزارش ایران اینترنشنال، عفو بین‌الملل این گزارش را پس از انجام یک تحقیق چهار ماهه این سازمان منتشر کرد.

اگنس کالامار، دبیر کل سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در این گزارش اعلام کرد: «در موقعیت دفاعی قرار گرفتن، ارتش اوکراین را از احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه مستثنی نمی‌کند.»

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی روزانه خود، عفو بین‌الملل را به «تلاش برای عفو دولت تروریستی» روسیه متهم کرد و گفت عفو بین‌الملل «مسئولیت تهاجم را به قربانی منتقل می‌کند».

او در ادامه گفت: «تجاوز به کشور ما غیرقابل توجیه، تهاجمی و تروریستی است. اگر کسی گزارشی بنویسد که در آن قربانی و متجاوز به نحوی در موقعیتی برابر قرار می‌گیرند، اگر برخی از داده‌ها در مورد قربانی تجزیه و تحلیل شود و اقدامات متجاوز نادیده گرفته شود، این را نمی‌توان تحمل کرد.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز پیشتر گفت که از اتهامات «ناعادلانه» عفو بین‌الملل «خشمگین» است.

او گفت این گزارش عفو بین‌الملل «بین ظالم و قربانی، بین کشوری که صدها و هزاران غیرنظامی، شهر و سرزمین را ویران می‌کند و کشوری که از خود ناامیدانه دفاع می‌کند، توازن کاذب ایجاد می‌کند».

با این حال عفو بین‌الملل در گزارش خود تأکید کرد که تاکتیک‌های اوکراین «به هیچ وجه حملات بی‌رویه روسیه را توجیه نمی‌کند» که به عقیده این سازمان، این حملات نیز به جمعیت غیرنظامی اوکراین ضربه زده است.

بیش از پنج ماه پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بمباران ارتش روسیه علیه چند شهر و روستای این کشور همچنان در روز پنج‌شنبه ادامه یافت و ساختمان‌های محل سکونت غیرنظامیان نیز در این حمله‌ها آسیب دیدند.

همزمان نیروهای اوکراینی در حال انجام یک ضدحمله در جنوب کشور هستند و اعلام کرده‌اند بیش از ۵۰ روستا را در این مناطق از کنترل روسیه خارج کرده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: