آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 مرداد ماه 1401 = 05-08 2022

اف‌بی‌آی آمریکا: تروریست‌ها در تلاش برای حملات پیچیده‌

به دنبال کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده، پلیس اف‌بی‌آی آمریکا می‌گوید که القاعده و گروه‌های وابسته به این گروه، تصمیم دارند تا حمله‌های بزرگی را در آمریکا راه‌اندازی کنند.

به گزارش رادیو فرانسه، هرچند الظواهری، فرد شماره یک شبکه القاعده به تازه‌گی ازبین رفته اما برگشت «هسته اصلی» شبکه القاعده به افغانستان به نظر می‌رسد که واشنگتن را نگران کرده است.

به تازه‌گی، کریستوفر وری، رئیس اف‌بی‌آی آمریکا که به کمیته قضایی سنای آمریکا فراخوانده شده بود، گفته که باوجود کشته شدن رهبر القاعده، نگرانی او در مورد حمله‌های احتمالی القاعده به آمریکا پابرجاست.

او به سنا گفته که «هم القاعده و هم داعش و گروه‌های وابسته‌شان تصمیم دارند تا حمله‌های بزرگ در آمریکا را یا راه‌اندازی کنند و یا الهام‌بخش آن باشند.»

الظواهری، رهبر شبکه القاعده پس از سال‌ها فرار، در اوایل سال جاری خورشیدی و پس از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان، به این کشور برگشت و به گفته‌ آمریکایی‌ها، در خانه‌ای در شیرپور کابل همراه با خانواده‌اش زندگی می‌کرد.

مخفیگاه الظواهری، یکی از مناطق مجلل و دیپلمات‌نشین کابل است که از کاخ ریاست جمهوری طالبان، دستکم ۱ کیلومتر فاصله دارد.

آمریکا پس از کشتن الظواهری، طالبان را به پناه‌ دادن به القاعده و الظواهری متهم کرده و این گروه را ناقض توافقنامه دوحه خوانده است.

در همین حال، طالبان نیز پس از ۴ روز سکوت و جلسه‌های طولانی، به تازه‌گی گفته‌اند که از آمدن و سکونت الظواهری در کابل، اطلاعی نداشته‌اند و به آمریکا هشدار داده که دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند.

اما رئیس اف‌بی‌آی آمریکا در نخستین سخنان خود پس از کشته شدن الظواهری می‌‌گوید که از اینکه الظواهری را در خانه‌ای که مربوط به یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی طالبان است، پیدا کرده‌اند، متعجب نشده بلکه ناامید شده‌اند.

این مقام پلیس اف‌بی‌آی آمریکا تاکید کرده که با خلا استخباراتی که به دنبال خروج از افغانستان ایجاد شد، او نگران احتمال بازسازی القاعده، رشد داعش و وخیم شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و رشد هراس‌افگنی در آمریکا است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: