آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 مرداد ماه 1401 = 05-08 2022

نمایش قدرت صدهاهزار نفری طرفداران صدر در بغداد

به دعوت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر صدها هزار نفر از سراسر عراق در منطقه سبز بغداد نماز جماعت برگزار کردند. صدر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام است. ائتلاف شیعی مورد حمایت حکومت ایران مخالف نخست‌وزیری مجدد مصطفی الکاظمی است.

به گزارش دویچه وله، صدها هزار نفر از مردم عراق به دعوت مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه، برای نمایش قدرت روز جمعه ۱۴ مرداد (۵ اوت) در قلب منطقه دولتی بغداد که به شدت تحت حفاظت قرار دارد، نماز جماعت برگزار کردند. این گردهمایی در بحبوحه بحران سیاسی فزاینده‌ای برگزار شد که پایتخت کشور را در معرض خطر قرار داده است.

مقتدی صدر از پیروان خود از سرتاسر عراق خواسته بود تا برای اقامه نماز جماعت به داخل منطقه سبز بغداد بیایند؛ منطقه‌ای تحت تدابیر شدید امنیتی در قلب شهر که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی را در خود جای داده است. پیروان صدر در پی این فراخوان وارد منطقه سبز بغداد شدند و زیر گرمای سوزان تابستان با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد در فضای آزاد گردآمدند.

نماز جماعت جمعه آخرین نمایش قدرت این روحانی شیعه است که قدرت سیاسی او از پایگاه قوی حمایت مردمی ناشی می‌شود.

صدر پس از اینکه حزبش به‌رغم کسب بیشترین تعداد کرسی‌ها در انتخابات پارلمانی که در اکتبر گذشته برگزار شد، نتوانست دولتی تشکیل دهد، از پیروان پرشمار مردمی خود به عنوان یک تاکتیک فشار علیه رقبای خود استفاده کرده است. او از روند سیاسی برای تشکیل دولت بعدی در ماه ژوئن خارج شد.

به گزارش شرق‌الاوسط، فرید جعفر ۱۶ ساله، از استان بابل برای نشان دادن حمایت خود از مقتدی صدر وارد بغداد شده است. او گفت که هزینه حمل و نقل او را حزب صدر پرداخت کرده است: «من صدر را دوست دارم».

شنبه گذشته هزاران تن از پیروان صدر در تلاش برای خنثی کردن تلاش‌های رقبای شیعه برای تشکیل دولت، به پارلمان هجوم بردند. در این خشونت ها حدود ۱۲۵ نفر زخمی شدند که بیشتر آنها معترض و ۲۵ نفر از نیروهای امنیتی بودند.

رقیب سیاسی مقتدی صدر ائتلافی از نیروهای شیعه مورد حمایت ایران است که نام "چارچوب هماهنگی" بر خود نهاده‌اند.

"عراق اسیر فساد دولت‌های پیشین شده است"

به گزارش میدل ایست نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نماز جمعه امروز به امامت سید مهند الموسوی اقامه شد.

سید مهند الموسوی گفت که عراق اسیر فساد شده است و دولت‌های ائتلافی خسارت‌های بسیاری به همراه آورده‌اند و موجب ضعف در خدمات شده‌اند.

این خطیب نماز جمعه افزود که عراق به دلیل سیاست‌های دولت‌های پی در پی و نظام سهمیه‌بندی، در صدر فهرست فساد در جهان قرار دارد.

الموسوی تصریح کرد که شماری زیادی از مردم عراق به زیر خط فقر رسیده‌اند و افزود که افزایش سلاح، گروه‌های مسلح غیر منضبط و گسترش جرم و مواد مخدر از دستاوردهای احزاب حاکم بر کشور بوده است.

او همبستگی خود با دعوت مقتدی صدر برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام و تاکید کرد که فریاد اصلاحات صدر در حمایت از انقلاب محرم الحرام است که توسط ملت اعلام شده است.

الموسوی از مردم عراق خواست‌، از اصلاحات در کشور حمایت کرده و فرصت را از دست ندهند. او افزود که "حب به کشور به فدا کردن زمان و جان نیاز دارد".

حمایت رئیس پارلمان از انتخابات زودهنگام

در این میان محمد الحلبوسی، رئیس سنی‌مذهب پارلمان عراق موافقت خود را با خواست مقتدی صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام، اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، الحلبوسی در توئیتی گفته است: «پارلمان، نماینده ملت است و مردمی که جمع شدند، بخشی از وجود آن هستند که به هیچ عنوان نمی‌توان خواست آنها در انتخابات زودهنگام که مقتدی صدر خواستار آن شد را نادیده گرفت.»

وی افزود: «با پیشروی به سوی انتخابات پارلمانی و محلی، طی زمان مورد توافق برای آغاز مجدد روند دموکراتیک، زیر سایه قانون اساسی و تفاهم و در راستای انسجام با منافع ملی عالی کشور موافق هستیم.»

پیش از این مقتدی صدر خواستار تغییر ریشه‌ای نظام سیاسی و قانون اساسی عراق شده بود اما از موضع خود عقب‌نشینی کرد و پس از چند روز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پس از انحلال پارلمان شد.

جریان مورد حمایت جمهوری اسلامی مخالف نخست‌وزیری الکاظمی

ابو الاء الولائی، دبیرکل کتائب سید‌الشهدا، روز پنجشنبه ۴ اوت با انتشار توییتی گفته است که "چارچوب هماهنگی" در نشست اضطراری که برگزار کرده، بر سر عدم انتخاب مجدد الکاظمی، نخست‌وزیر عراق توافق دارد.

جبهه "چارچوب هماهنگی"، ائتلافی از نیروهای شیعه مورد حمایت ایران است که مقتدی صدر حاضر به همکاری با آن‌ها نیست.

الولائی در توئیت خود افزوده است: «پیش از این گفتیم و اکنون بر آن تاکید می‌کنیم که الکاظمی تحت هیچ شرایطی نباید مجددا نخست‌وزیر شود.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: