آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 مرداد ماه 1401 = 06-08 2022

ایران؛ تغییر در کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه

تغییر در کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه به نفع نیروهای نزدیک به خامنه‌ای

ابراهیم رئیسی با ابلاغ دو مصوبه، تعداد اعضای کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها را از پنج عضو به شش عضو افزایش داد و علاوه بر حضور دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک عضو دیگر این شورا را نیز به عنوان عضو جدید این کمیته منصوب کرد.

ترکیب کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پیشتر نیز در نسبتی سه به دو، به نفع بلوک «شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها» بود و دو وزیر علوم و بهداشت در اقلیت بودند.

ترکیب قبلی کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها بر اساس یک مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۴ در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در این شورا تعیین شده بود.

در ترکیب قبلی، علاوه بر وزیر علوم و وزیر بهداشت، سه عضو دیگر شامل نماینده خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (که او نیز به عنوان یکی از اعضای این شورا از منصوبان خامنه‌ای است) و همچنین رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی (حسن غفوری ‌فرد از نیروهای اصولگرا و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی) حضور داشتند.

در ترکیب جدید که بر اساس مصوبه‌ای که روز ۴ مرداد ۱۴۰۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده، یک عضو دیگر این شورای عالی نیز به عنوان عضو ششم، به کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها اضافه شده است.

ابراهیم رئیسی که به نوشته خبرگزاری ایسنا در روز شنبه، ۱۵ مردادماه، این مصوبه را برای اجرا ابلاغ کرده به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکمی محمدرضا مخبر دزفولی را به عنوان عضو جدید کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها منصوب کرده است.

هرچند که بر اساس مصوبه جدید، رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی حق رای ندارد و صرفا برای ارائه گزارش در کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها حضور دارد، با افزایش حضور نیروهای غیردولتی در این کمیته، عملا اختیار تایید یا رد صلاحیت روسای دانشگاه‌ها از دستان دو وزیر علوم و بهداشت بیش از پیش خارج شده است.

در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران درباره روند کار این کمیته آمده است: «معرفی گزینه‌های ریاست دانشگاه‌ها بر عهده وزرای علوم و بهداشت است و طبق تصویب اعضای شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، تایید صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی باید به صورت اجماعی در کمیته فوق انجام شود و در صورتی که اختلاف ‌نظری وجود داشته و اجماع حاصل نشود، موارد اختلافی در صحن شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی خواهد شد.»

غیر از اشخاص حقوقی شامل رؤسای سه قوه و روسای دستگاه‌های دولتی و حکومتی، اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌کند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی که پس از انقلاب سال ۵۷ با حکم روح‌الله خمینی تشکیل شد، وظیفه مداخله در امور دانشگاه‌ها در راستای اهداف ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را برعهده دارد.

علاوه بر یک دوره تعطیلی و اخراج‌های گسترده در دانشگاه‌ها پس از انقلاب، علی خامنه‌ای همواره در دوران رهبری خود خواستار «اسلامی شدن» دانشگاه‌ها شده است.

در هفته‌های گذشته مداخله شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی برگزاری کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها نیز اعتراضات گسترده‌ای به ویژه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برانگیخت.

رادیو فردا




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: