آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 مرداد ماه 1401 = 06-08 2022

برجام؛ منبع داخلی: دو گره بزرگ در مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات بر سر احیای برجام در وین به نقطه حساس خود رسیده و ساعت به سرعت در حال سپری شدن است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات دقایقی پیش در توییتی نوشت: چند اختلاف باقی مانده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز گفت برای رسیدن به توافق لازم است که آمریکا به پیشنهادات ایران واکنش واقع‌بینانه نشان دهد.

محمد مرندی، مشاور هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی هم در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که پیشرفت کلی در مذاکرات حاصل شده اما برخی مسائل همچنان نیاز به حل‌وفصل دارد.

وی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در خصوص توافقنامه‌ها در طول تاریخ افزود: آمریکا بایستی تصمیماتی اتخاذ کند که دغدغه‌های ما را برطرف سازد.

مرندی تأکید کرد: نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا خیر و شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است.

به نظر می رسد دو مسئله مورد اختلاف اصلی در این دور از مذاکرات، مسئله پرونده های مفتوح ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسئله تحریم ها است. مواردی که به نظر می رسد مصالحه بر سر آنها دست کم نیاز به تصمیماتی خارج از طرف های حاضر در میز مذاکره دارد.

در واقع چنانچه ایران هرگونه توافقی را منوط به حل مسائل پادمانی با آژانس کرده باشد، نهایی شدن توافق بستگی به تصمیم شورای حکام آژانس انرژی اتمی دارد که نشستی فصلی آتی آن در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر شنیده شده در مسئله تحریمها نیز طرف ایرانی خواهان تضمین این مسئله از سوی دولت آمریکا شده که شرکت های خارجی که اقدام به سرمایه گذاری در ایران کرده اند، دستکم به مدت سه سال، حتی در صورت خروج دوباره واشنگتن از برجام، مشول تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا نخواهند شد.

اکنون به نظر می رسد با روشن تر شدن دو گره اصلی در جریان مذاکرات کنونی، چشم انداز نهایی شدن توافق دست کم در روزهای آتی منتفی باشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: