آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 16 مرداد ماه 1401 = 07-08 2022

غرب از هم‌گرائی ترکیه و روسیه به شدت نگران است؟

فایننشال تایمز از نگرانی شدید غرب نسبت به تعمیق همکاری بین روسیه و ترکیه خبر داد.

به گزارش ایلنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نگرانی شدید کشورهای غربی از هم‌گرائی روسیه و ترکیه، به ویژه پس از دیدارهای اخیر «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه با «رجب طیب اردوغان»، همتای ترک خود در تهران و سوچی پرداخت.

در این گزارش به نقل از منابع خاص آمده است که کشورهای غربی نگران تعمیق همکاری بین روسیه و ترکیه هستند.

به نوشته این روزنامه، در پی گفت‌و‌گوهای پوتین و اردوغان، مقام‌های غربی که نامشان فاش نشده است، نسبت به اظهارات رهبران دو کشور در مورد قصدشان برای گسترش همکاری در زمینه تجارت و انرژی ابراز نگرانی کردند.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت: «اتحادیه با دقت بیشتری همکاری ترکیه و روسیه را پیگیری می‌کند».

یک منبع دیگر رفتار ترکیه در قبال روسیه را بسیار فرصت‌طلبانه توصیف کرد و افزود: «ما در تلاش هستیم تا ترک‌ها به نگرانی‌های ما توجه کنند».

فایننشال تایمز تاکید کرد که واشنگتن بارها هشدار داده است کشورهایی که به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند با تحریم‌های ثانویه مواجه خواهند شد.

روبل وارد مناسبات تجاری مسکو و آنکارا شد

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه پس از یک نشست چهار ساعته در بیانیه‌ای مشترک، متعهد شدند که همکاری‌های سیاسی و اقتصادی از جمله در حوزه انرژی و تجارت میان دو کشور را تقویت کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در سفری یک روزه به شهر سوچی روسیه رفت تا با همتای روس خود دیدار و گفتگو کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در مورد توافقات این دیدار گفت که ترکیه موافقت کرده است که از این پس، «بخشی» از هزینه گاز وارداتی از روسیه را به روبل پرداخت کند.

به گزارش یورونیوز، پوتین هم در جریان نشست خود با اردوغان گفت که «مبادلات تجاری روسیه و ترکیه در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، دو برابر شده است». این موضوع، نشان‌ از اهمیت آنکارا برای مسکو دارد که می‌خواهد تحریم‌های غرب علیه خود را مهار کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: