آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 17 مرداد ماه 1401 = 08-08 2022

جعفر پناهی؛ احتمال تکرار سناریوی قتل بکتاش آبتین

همسر جعفر پناهی، فیلسماز شناخته‌شده زندانی گفته همسرش که برای درمان کرونا به بیمارستان منتقل شده بود، بدون طی شدن مراحل درمان به زندان بازگردانده شده است.

طاهره سعیدی به رادیو فردا گفت: «بعد از انتقال جعفر به بیمارستان طالقانی ما فکر می‌کردیم دوره قرنطینه را قرار است در آنجا بگذراند اما به‌طور خیلی ناگهانی سرُم را کشیدند و گفتند که باید دوباره به زندان منتقل بشود، بعد از آن هیچ تماسی نداشتم و این خیلی بعید است از جعفر که تماس نگیرد.»

همسر این فیلم‌ساز زندانی تأکید کرد: «دیگر تماسی از جعفر نداشتم و این خیلی نگران‌کننده است. نشانه خوبی نیست و خیلی نگرانم.»

پناه پناهی، فرزند آقای پناهی نیز روز یک‌شنبه، ۱۶ مرداد در صفحه کاربری خود در اینستاگرام از انتقال پدرش به بیمارستان به عنوان یک «نمایش» نام برد و گفت: «او را آوردند که بگویند آوردیمش بیمارستان.»

او در ادامه افزود: «سِرُم را نصفِ کاره از دستش درآوردند و سوار ماشین زندانش کردند و او را به بند برگرداندند.»

پناه پناهی هم‌چنین از بی‌‌تفاوتی مسئولان زندانی درباره احتمال انتقال بیماری به هم‌بندی‌‌های پدرش با توجه به تداوم بیماری کووید-۱۹ او انتقاد کرد.

خبر ابتلای جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی به کرونا، ۱۵ مرداد و پس از گذشت بیش از سه هفته از بازداشت او منتشر شد.

در فایلی صوتی که به دست رادیوفردا رسیده، آقای پناهی گفته بود پس از آن که تست کرونای او مثبت شد، از «اتاق بستری» برای گذراندن دوره بیماری دیدار کرده و آنجا را «مخروبه» یافته است.

این فیلمساز در ادامه گفته بود که او با تب و لرز شدید از مقامات زندان درخواست کرده بود که برای مداوا به یک مرکز بهداشتی خارج از زندان اعزام شود، ولی با این درخواست او مخالفت شد.

خبر ابتلای جعفر پناهی به کرونا یک هفته پس از آن منتشر شد که اعلام شده بود، مصطفی آل احمد، دیگر فیلمساز زندانی نیز به کرونا مبتلا شده است.

حساب توییتری «هنرمندان در بند» هشتم مرداد خبر داد که از بیماری آقای آل احمد یک هفته می‌گذرد و او به یک سلول با شرایط نامساعد بهداشتی منتقل شده است که ۱۵ زندانی دیگر در آن حضور دارند.

جعفر پناهی‌ ۲۰ تیر در حالی که با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شد.

یک هفته پس از بازداشت، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که آقای پناهی برای تحمل حکم شش سال حبس خود به زندان اوین معرفی شده است.

بازداشت این سه فیلمساز با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شد و بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان با صدور بیانیه‌های اعتراضی خواستار آزادی فوری این سه سینماگر شدند.

جمهوری اسلامی اتهام محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد را «ارتباط با ضد‌انقلاب و التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» و اتهام جعفر پناهی را «اجتماع و تبانی» و «فعالیت تبلیغی» علیه نظام عنوان کرده است.

این در حالی است که این فیلمسازان می‌گویند کاری جز اعلام همبستگی با مردم معترض به حکومت نکرده‌اند و آقای پناهی هم چندین روز پس از بازداشت، در تماس تلفنی با همسر خود از زندان، تاکید کرد که ماموران امنیتی او را «ربوده‌اند».




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: