آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 18 مرداد ماه 1401 = 09-08 2022

توصیه به رئیسی برای به تعویق انداختن توافق برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به پایان یافتن مذاکرات مربوط به احیای برجام تاکید کرد که متن فعلی «متن نهایی» است؛ با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از «ادامه بررسی‌ها» سخن گفته‌اند و سایت وابسته به شورای عالی امنیت حکومت ایران نیز نهایی بودن متن فعلی را به شدت رد کرد.

این در حالیست که اتحادیۀ اروپا از طرح خود به عنوان "متن نهایی" یاد کرده و گفته است که دیگر هیچ مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت و مذاکرات خاتمه یافته‌اند.

در این میان روزنامه دولتی "ایران" با اشاره به مذاکرات وین نوشت: با توجه به جمیع جهات، «تحولات بین‌المللی» در صحنه جنگ اوکراین و تایوان، کمبود انرژی و افزایش تقاضا در ماه‌های آینده، افزایش قیمت‌ها و تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن، «توان داخلی» در خنثی‌سازی تحریم‌ها، گشایش روابط با کشور‌های خارج از بلوک غرب و همچنین افزایش توان هسته‌ای جمهوری اسلامی و تحقق بیشتر اهداف دفاعی و منطقه‌ای حکایت از این دارد که زمان به نفع ایران در حال سپری شدن است.

طی روز‌ها و هفته‌های آتی شاهد خواهیم بود که اهرم‌های طرف غربی تأثیرگذاری خود را بیشتر از دست خواهند داد و فشار ایران بر طرف غربی سنگین‌تر خواهد شد. اگر طرف غربی واقع‌گرایی را پیشه خود کند، درخواهد یافت که توافق امروز بهتر از فرداست. چرا که حداقل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بشدت نیازمند یک دستاورد برای ارائه در انتخابات پیش رو است.

این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: پس از ارائۀ متن نهایی از سوی اروپا احیای برجام از این پس به تصمیم حکومت ایران بستگی دارد.

همزمان وزیر امور خارجۀ انگلستان و یکی از جانشینان احتمالی نخست وزیر این کشور در نامه‌ای به "گروه پارلمانی دوستان اسرائیل" از حزب محافظه‌کار بار دیگر اطمینان داد که اگر برجام فروبپاشد، "همۀ گزینه‌ها [علیه جمهوری اسلامی] مد نظر قرار می‌گیرند."

لیز راس گفته است که او برای مقابله با اقدام‌های خصمانۀ حکومت ایران و تلاش آن برای دستیابی به سلاح اتمی کاملاً مصمم است.



ع August 9, 2022 02:02 PM

حالا ببینبم، خاتمه نیافته است
همه ایرانیان میدانند آقای رییسی هیچکاره است
یعنی واقعا، باید چنین باشد
چون هیچ دانشی و سیاستی در این زمینه ندارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: