آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 19 مرداد ماه 1401 = 10-08 2022

برجام؛ بازار ارز: یک نکته مهم در توافق پیشنهادی اروپا

اگر جزئیات توافق مشخص شود، احتمالا روند دلار دوباره صعودی می‌شود. چون مشخص می‌شود که بخشی از تحریم‌ها رفع نشده و ایران در قبال فروش نفت قرار است یک سری کالای ضروری وارد کند.

تجارت نیوز نوشت: قیمت دلار روز گذشته تا ۳۲ هزار تومان هم رفت و ظرف یک روز هزار تومان ارزان شد. این کاهش قیمت در حالی است که گزارش‌های برجامی چندان امیدوارکننده نیست. پس چرا قیمت دلار کاهش یافته است؟

یکی از صرافان خیابان فردوسی می‌گوید جو بازار معکوس شده و بیشتر مراجعات برای فروش دلار است و نه خرید آن. سرمایه‌گذارانی که دلار را با نیت افزایش قیمت خریده بودند الان فروشنده شده‌اند.

اما یکی دیگر از صرافان تاکید می‌کند که بازار فعلا در حال رکود است و خریدار کم است. همه منتظر نتیجه برجام هستند و می‌خواهند بدانند مذاکرات هسته‌ای به چه سمتی می‌رود. اگرچه این فعال بازار ارز تاکید می‌کند که بازار ارز امضای برجام را پذیرفته است و حدس می‌زند که توافق به نتیجه برسد. چون اگر چنین نشود شهریور ماه باید منتظر وضع یک قطعنامه دیگر علیه ایران بود و آن زمان کار دشوارتر می‌شود.

این فعال بازار می‌گوید آنچه بازار از اخبار مذاکرات هسته‌ای متوجه شده این است که امریکا متن توافق را پذیرفته و احتمالا ایران هم این توافق را بپذیرد و برجام به نتیجه برسد. پس در نتیجه جو قیمت کاهشی است. البته این واکنش اولیه بازار ارز است. چون هنوز هیچ جزئیاتی از مفاد توافقنامه منتشر نشده است.

این فعال بازار تاکید می‌کند بعد از پذیرش برجام اگر جزئیات توافق مشخص شود، احتمالا روند دلار دوباره صعودی می‌شود. چون احتمالا مشخص می‌شود که بخشی از تحریم‌ها رفع نشده و ایران در قبال فروش نفت قرار است یک سری کالای ضروری وارد کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: