آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 20 مرداد ماه 1401 = 11-08 2022

برجام؛ روسیه خود را ارباب سرنوشت نظام تصور می‌کند

نماینده روسیه امروز پنجشنبه از موضع اتحادیه اروپا در تعیین تکلیف برای طرف های مذاکرات وین در پذیرش متن پیشنهادی یا قبول شکست مذاکرات به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود به نقل از وزارت خارجه کشورش نوشت: به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا، مشارکت کنندگان در مذاکرات وین با پذیرش متن فعلی یا قبول شکست مذاکرات روبرو هستند.

در این دور از مذاکره چند پیشنهاد از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین مطرح شده که از سوی رسانه‌های غربی به عنوان متن نهایی از آن یاد شده است.

اخبار رسانه‌های غربی به طور ویژه بر نهایی و غیرقابل مذاکره بودن متن مذکور تاکید داشته و ادعا می‌کند پیش‌نویس مذکور مبنای تصمیم‌گیری طرف‌های گفت‌وگو است.

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته گفته بود: دیگر فضایی برای مذاکره وجود ندارد.

اولیانوف به نقل از وزارت خارجه روسیه افزود که کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا اجازه طرح اظهارات این چنینی را نداده است.

وی پیش تر گفته بود که ایران حق دارد خواهان اعمال تغییر در متن ارائه شده از سوی اروپا شود.

این در حالیست که یک مقام ارشد اروپایی گفته بود: ما چهار روز کار کردیم و این متن آماده روی میز قرار دارد. مذاکرات به پایان رسیده و این متن نهایی است و دیگر قابل مذاکره یا تغییر نیست.

پس از اظهارات این مقام اروپايی، نماینده روسیه در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی درباره امکان اعمال تغییرات در متن توافقنامه از سوی جمهوری اسلامی گفت:‌ معتقدیم همه باید از نتیجه نهایی راضی باشند، مخصوصاً ایران که قربانی سیاست فشار حداکثری آمریکاست. آنها حق دارند روی خواسته‌هایشان پافشاری کنند. معتقدم اگر ایران تصمیم بگیرد که پیشنهاد دیگری را مطرح کند، روسیه قطعاً مخالفت نمی‌کند و حمایت خواهد کرد.

امتیاز چشم‌گیر اروپا به رژیم ایران برای احیای برجام

این در حالیست که وال‌استریت جورنال روز پنجشنبه در گزارشی نوشته است که به متن پیش‌نویس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا برای احیای این توافق امتیاز چشم‌گیر تازه‌ای به ایران داده است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا به وال استریت جورنال گفته است متن پیشنهادی محرمانه بوده و برای اعضای برجام آماده و ارائه شده، نه بحث در رسانه‌ها.

این روزنامه می‌نویسد اتحادیه اروپا تا ۱۵ اوت، ۲۴ مرداد به ایران فرصت داده تا جواب آری یا نه به متن پیشنهادی بدهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: