آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 مرداد ماه 1401 = 14-08 2022

پوتین؛ یک سال و نیم زندان به دلیل لایک یک کامنت

به گفته یک سازمان مدافع حقوق بشر مستقر در مینسک، یک آتش‌نشان در بلاروس به دلیل «لایک کردن کامنت» یک نفر دیگر در شبکه‌های اجتماعی، به یک سال و نیم زندان محکوم شد.

مرکز حقوق بشر ویاسنا می‌گوید که الکساندر کورهانسکی، به اتهام «توهین به مقام‌های حکومتی» و «تشویق به ناآرامی یا تنفر اجتماعی» محاکمه و محکوم شد.

این مرکز، کورهانسکی را یک زندانی سیاسی توصیف کرده است.او متهم بود که در سپتامبر سال ۲۰۲۱ نظری را درباره مرگ یک مامور «کا گ ب» بلاروس پسندیده است.

سازمان «کا گ ب» که در زمان اتحاد جماهیر شوروی به عنوان ارگان امنیتی این کشور فعال بود، بعد از فروپاشی شوروی تعطیل شد. اما در بلاروس، این سازمان با همین نام به کارش ادامه داد. نام این مامور «کا گ ب» دیمیتری فداسیاک بود و در جریان یک «عملیات ضدتروریستی» در مینسک، توسط یک کارشناس آی‌تی به نام آندری زلتسر کشته شد.

در جریان این یورش، آندری زلتسر نیز توسط ماموران کشته شد.این حمله با واکنش گسترده کاربران بلاروسی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.سازمان «کا گ ب» نیز جز اتهام «تروریسم» اطلاعات بیشتری درباره آندری زلتسر منتشر نکرد.

واکنش گسترده بلاروسی‌ها در شبکه‌های اجتماعی که با حمایت از این کارشناس آی‌تی همراه بود، خشم الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس را برانگیخت و او به شکل علنی خواستار دستگیری و محاکمه کاربران شد.

در همان زمان گزارش شد که بیش از ۲۰۰ نفر به اتهام «انتشار نظرات نادرست» شناسایی و دستگیر شده‌اند.تا امروز نزدیک به ۶۰ نفر از دستگیرشدگان با پرونده کیفری به دادگاه فرستاده شده‌اند.

مرکز حقوق بشر ویاسنا در ۲۸ ژوئن (۷ تیرماه) گزارش داد که الکساندر کورهانسکی نیز به فهرست کسانی که قرار است محاکمه شوند اضافه شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: