آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 مرداد ماه 1401 = 15-08 2022

از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد

کیهان حکومتی نوشت: اتهام زنی‌ها، لفاظی‌ها و شگرد‌های تبلیغی اخیر آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که آن‌ها در تلاش‌اند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها، مقصرنمایی ایران و نهایتاً به زانو درآوردن تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازهم به تله‌گذاری‌های جدید و اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی روی بیاورند.

با اینکه بیش از دو هفته از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام گذشته و همچنان جزئیات دقیقی از آن در دست نیست، اما برخی اخبار و روایت‌ها درخصوص محتوای متن پیشنهادی جوزف بورل (هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و همچنین مذاکرات اخیر وین، حکایت از تله‌گذاری جدید آمریکایی‌ها در بازی با لغو تحریم‌ها دارد.

لحن زورگویانه اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و تعیین مهلت اعلام توافق یا عدم توافق (تا ۲۴ مردادماه) و همچنین ادعا‌های رسانه‌ها و مقامات غربی مبنی بر اینکه «بر سر رفع تحریم‌ها توافق صورت نگرفته»، «تحریم‌های آمریکا علیه سپاه نه حذف بلکه کم‌رنگ شده»؛ «متن توافق، شامل تعهد بایدن و تضمین‌های آمریکاست»؛ و ... حاکی از کارت‌های بازی جدید غربی‌ها در قبال ایران است.

برخی لفاظی‌ها و شگرد‌های تبلیغی آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای (به‌ویژه طی یک هفته گذشته) از ادامه تحریم‌ها تا اتهام‌زنی‌ها و لفاظی‌ها علیه ایران نشان می‌دهد که آن‌ها در تلاش هستند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها، مقصرنمایی ایران و نهایتاً به زانو درآوردن تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازهم به اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی و تله‌گذاری‌های جدیدی روی بیاورند.

از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد حال آنکه اولاً) اقدامات متناقض آمریکایی‌ها در بحبوبه مذاکرات به‌ویژه یکی دو ماه گذشته و حتی برخی اقدامات تبلیغی آن‌ها طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده این واقعیت است که غربی‌ها در قبال ایران حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده و از ابزار تحریم دست بر نداشته‌اند

ثانیاً) آنچه آمریکا به دنبال آن است فرسایشی کردن مذاکرات، شرطی کردن اقتصاد کشور به برجام و از همه مهمتر کاهش قیمت نفت است. آن‌ها در شرایطی که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌خواهند از یکسو قیمت نفت را کنترل کرده و از سوی دیگر ابزار تحریم علیه ایران را از دست ندهند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: