آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 مرداد ماه 1401 = 21-08 2022

دفاع وزیر "ارشاد" از سرکوب علیه هنرمندان معترض

دفاع وزیر ارشاد از سیاست ممنوعیت فعالیت هنری برای هنرمندان معترض

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، از اقدام سازمان سینمایی ایران برای تهیه فهرست هنرمندان ممنوع‌شده از کار دفاع کرد و بار دیگر هنرمندان را تهدید کرد که اگر «خلاف منافع ملی کار کنند» یا علیه جمهوری اسلامی سخن بگویند، دچار ممنوعیت فعالیت هنری خواهند شد.

به گزارش رادیو فردا، اسماعیلی در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافت و از کارنامه یکساله خود در وزارت ارشاد دفاع کرد.

او با اشاره به سیاست اخیر وزارت ارشاد درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی گفت: «هیچ فیلمی بدون اجازه اکران در داخل اجازه نمایش در خارج از کشور را ندارد».

وزیر ارشاد افزود که این وزارتخانه پس از اعلام این سیاست، هدف «هجمه وسیعی» از سوی گروه‌های هنری قرار گرفت، اما او در مقابل این اعتراض‌ها «ایستاد».

وزیر ارشاد همچنین نسبت به نظارت بر رفتارها و گفتارهای هنرمندان ایرانی تأکید کرد و گفت این موضوع «اصلاً جای مسامحه نیست» و اگر قرار است به هنرمندی در این رابطه اجازه کار داده نشود، «حتماً اجازه کار نخواهیم داد».

این اظهارات در حالی است که به تازگی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد از کار روی فهرستی از سینماگران ایران خبر داد که قرار است به‌‌ دلایل گوناگون از فعالیت در حوزه کاری خود منع شوند.

پس از فرو ریختن برج متروپل آبادان و اعتراض‌های مردمی پس از آن، بیش از ۱۷۰ سینماگر با امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین را بگذار» از همه افرادی که در یگان‌های نظامی «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند» خواستند که «سلاح های خود را بر زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند».

پس از انتشار این بیانیه بود که محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، از امضاکنندگان بیانیه‌ بازداشت شدند و جعفر پناهی، دیگر فیلمساز امضاکننده، نیز بازداشت و برای گذراندن محکومیت قدیمی خود راهی زندان شد.

همچنین تأکید وزیر ارشاد بر ممنوعیت حضور فیلم‌های ایرانی در خارج بدون مجوز وزارت ارشاد، در حالی است که پیشتر فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی به دلیل حضور در جشنواره کن توقیف شده است.

در اطلاعیه سازمان سینمایی درباره توقیف این فیلم، اعمال نشدن سانسورهای مورد نظر این سازمان در نسخه نمایش داده شده در جشنواره کن و اصرار بر عدم اعمال این سانسورها از دلایل توقیف این فیلم دانسته شده است.

همچنین وزیر ارشاد دو ماه پیش، تهدید کرده بود که سینماگرانی که داخل ایران هستند و در ساخت فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» همکاری داشته‌اند «مجازات» خواهند شد.

«عنکبوت مقدس»، ساخته علی عباسی، روایتی سینمایی از قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی در اواخر دهه ۷۰ در شهر مشهد به‌‌قصد «پاکسازی اسلامی جامعه» است؛ فیلمی که پس از نمایش در جشنواره کن فرانسه موجی از واکنش‌های منفی را در میان مقامات دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی برانگیخت و آن را «توهین به مقدسات» خواندند.

اسماعیلی همچنین در گفت‌وگوی تلویزیونی شامگاه شنبه، بدون ذکر نام حسن روحانی، از اظهارات او مبنی بر این که «افراد را به زور نمی‌توان به بهشت برد»، انتقاد کرد.

وزیر ارشاد اضافه کرد دولت پیشین در حوزه فرهنگ «دچار انفعال» شده بود ولی اکنون «از نقطه انفعال و وادادگی که در برخی از حوزه‌ها بود، خارج شدیم.»

او «یکی از انفعالات در دولت قبل» را مربوط به شبکه نمایش خانگی دانست و گفت وضعیت این شبکه باید «اصلاح» شود.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از تلاش‌ها برای محدودتر کردن شبکه نمایش خانگی منتشر و نامه‌ای از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) که زیر نظر صداوسیما فعالیت می‌کند، مبنی بر «صدور نامه تعلیق مجوز» برخی شبکه‌های نمایش خانگی از جمله فیلیمو و نماوا فاش شد.

با این حال، سعید مقیسه که ریاست ساترا را برعهده دارد، اعلام کرد هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز این سامانه‌ها گرفته نشده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: