آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 شهریور ماه 1401 = 28-08 2022

طنز تلخ احیای برجام؛ احياي توافق به معناي پايان تنش نيست

سرخوردگی کیهان خامنه‌ای از مذاکرات برجام: دولت، قید مذاکرات را بزند

در حالی که هنوز موضع جمهوری اسلامی به پاسخ آمریکا اعلام نشده است، کیهان خامنه ای از دولت رئیسی خواست که قید مذاکرات را بزند.

این روزنامه نوشت توافق اتمی باعث لغو تحریم‌ها نمی‌شود و در ‌خوش‌بینانه‌ترین حالت تحریم‌ها به یک بهانه تعلیق و به بهانه دیگر اعمال می‌شوند و این ایران است که باید در دور باطل تحریم و مذاکره برای لغو تحریم حوزه مذاکرات را از هسته‌ای به موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و... افزایش دهد.

در همین رابطه حشمت‌الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه آرمان نوشت: برجام عملا در روند احيا قرار گرفته ولي طنز تلخي دارد و آن اينکه دو طرف اصلي يعني ايران و آمريکا سعي مي‌کنند در حوزه ديپلماسي عمومي يک تعهد غيرديپلماتيک مثل ادامه تنش را اعلام کنند که ديپلماسي برجام را به نتيجه برسانند.

طنز تلخ اين موضوع نيز اين است که هر توافقي منجر به تنش‌زدايي مي‌شود ولي هم طرف ايراني و هم طرف آمريکايي مي‌خواهند اين تعهد را بدهند که احياي بر جام به معناي پايان تنش نيست. لذا ديپلماسي عمومي مبتني بر تنش در مقايسه با ديپلماسي رسمي تنش‌زدا دچار چالش شده و نقطه چالش نيز همين جاست. در نتيجه آنچه وجود دارد بيش از اينکه مربوط به متن احياي برجام باشد بيشتر مربوط به حساسيت‌هاي ديپلماسي عمومي است.

به‌طور مشخص آمريکايي‌ها سعي مي‌کنند تعهداتشان را به برخي متحدان منطقه‌اي مثل اسرائيل داشته باشند و در داخل آمريکا در چالش بين محافظه‌کاران و دموکرات‌ها اين بحث مطرح شود که برجام به معناي پايان تنش با ايران نيست. کما اينکه به ناگاه مي‌بينيم که آمريکايي‌ها به دو موضع در سوريه که نيروهاي مقاومت (شبه نظامیان شیعه) در آن مستقر هستند حمله مي‌کنند که سومين حمله در دوران بايدن است.

دولت بايدن زماني که وزير دفاع اسرائيل به آمريکا رفت به‌طور تلويحي اعلام کرد که برجام تمام و پذيرفته شده اما آمريکايي‌ها کماکان حاضر هستند گزينه نظامي را روي ميز نگه دارند. يعني به اسرائيل فهمانده‌اند که برجام به معناي پايان تنش با ايران نيست.



نسل بیدار August 28, 2022 10:13 AM

تحلیل درست است بعلاوه اینکه باید اضافه کرد ماهیت جمهوری اسلامی ایجاب می کند که این حکومت همیشه در تنش با دیگران باشد * جمهوری اسلامی حماس و حزب الله و الشباب و بقیه اراذل و اوباش را با پول مردم ایران راضی نگاه می دارد اما به کله پوک‌های داخلی که طرفدار‌اش هستند باید اینگونه وانمود کند که در برابر کافر‌های جهان ایستاده است و با آنها در جنگ است *

به دلیل این تنش‌ها کشور‌های خارجی همیشه بهانه حمله به ایران را در دست دارند که در زمان لازم از آن استفاده خواهند کرد * در واقع برجام آنهایی را که نگران اتمی شدن آخوند‌ها هستند را به اقدام نظامی یک قدم نزدیک تر می کند *

ضمن اینکه برجام بهانه‌ای است برای آخوند‌ها که پولی بدست آورند و آن را خرج سرکوب مردم ایران و خرج کار‌های تروریستی کنند *

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: