آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 10 شهریور ماه 1401 = 01-09 2022

خبری که قلب دوست‌داران محیط زیست را به درد می‌آورد

کشتار کوسه‌های چابهار برای «سوپ بال» خارجی‌ها

صید غیرمجاز یا به عبارتی کشتار کوسه ماهی‌ها در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان که با هدف قاچاق به کشورهای دیگر برای تهیه غذاهای گران قیمت صورت می‌گیرد، خبری است که قلب دوست‌داران محیط زیست را به درد می‌آورد.

تخمین‌های علمی نشان می‌دهد سالانه حدود ۱۰۰ میلیون کوسه در دنیا شکار می‌شود و عامل اصلی آن تقاضای گسترده در بازار هنگ کنگ و چین برای «سوپ بال کوسه» است. در این راستا تجارت گونه‌های مختلف کوسه در ۱۸۰ کشور جهان ممنوع است مگر اینکه با مجوز رسمی سازمان‌های مشخص دولتی انجام شده باشد و امروزه شمار کشورهایی که تعهدی به مقررات منع شکار کوسه ندارند اندک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیش از ۷۰ گونه کوسه ماهی در آب‌های جنوب کشور وجود دارد که در خطر انقراض هستند و در میان این گونه‌ها بیش از همه کوسه‌های سفید در معرض انقراض قرار دارند و متاسفانه بخش قابل توجه محموله‌های قاچاق کشف شده هم مربوط به این گونه است.

میرشکار گفت: صید و فروش کوسه و باله آن اغلب به‌دلیل نوع مصرف در تهیه غذاهای گران قیمت رستورانی در کشورهای دیگر و یا تولید کالاهای پزشکی توسط صیادان محلی صورت می‌گیرد و به کشورهای همسایه و سایر استان قاچاق می‌شود.

با توجه به اینکه کوسه از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود و انقراض آن می‌تواند چرخه محیط زیست دریایی جنوب کشور را با چالش جدی مواجه کند و از طرفی با توجه به محموله‌های سنگین کشف شده در این حوزه در سیستان و بلوچستان، به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و نظارتی باید تمرکز بیشتری برای پیشگیری از قاچاق کوسه و باله کوسه در استان داشته باشند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: