آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 شهریور ماه 1401 = 06-09 2022

انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر در آمریکا؛ همه‌پرسی برای بایدن

مشاور سابق ترامپ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه، درباره نبردهای سیاسی و انتخاباتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ و تاثیر آن بر انتخابات میاندوره ای کنگره گفت: در درجه اول باید درک کنیم که آنچه امروز در آمریکا در صحنه سیاست داخلی رخ می دهد، هیچ نمونه ای در تاریخ معاصر ندارد و شاید فقط در دهه سی قرن گذشته وجود داشت. دودستگی امروز در آمریکا بسیار عمیق است. این شرایط نتیجه تغییر طرفداران هر دو حزب است.

ولید فارس افزود: حزب جمهوریخواه از سال 2016 به طرف عوام‌ گرایی وفادار به دونالد ترامپ حرکت کرده است. در حزب دموکرات هم محافلی که از باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا پیروی می کردند و از چپگرایان افراطی هستند، امروز کنترل این حزب را در دست دارند. آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، برخورد بین دو طرفی است که در گذشته وجود نداشتند.

مشاور سابق ترامپ ادامه داد: دوم اینکه درگیری های فعلی سیاسی با همه جزئیات آن از جمله اتهامات متقابل، بدون شک بر انتخابات میاندوره ای کنگره تاثیر خواهد گذاشت. اما بار دیگر تاکید می کنم ارزیابی کارشناسان آن است که رای دهندگان آمریکایی تقریبا تصمیم گرفته اند که دستکم در یکی از دو مجلس کنگره آینده چه کسی اکثریت داشته باشد.

ولید فارس درباره اینکه انتخابات آینده همه پرسی برای جو بایدن خواهد بود، افزود: 100 درصد نتیجه این انتخابات بر خلاف خواست بایدن خواهد بود. همواره در تاریخ معاصر آمریکا به همین صورت بوده است. به عنوان مثال در سال 1995 که بیل کلینتون قدرتمند بود، اکثریت جمهوریخواه در کنگره پدیدار شد. در سال 2006، جورج بوش با اکثریت دموکرات مواجه شد و باعث شد باراک اوباما در انتخابات پیروز شود. در سال 2010 هم همینطور شد.

فارس افزود: اگر جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و حتی در سنا اکثریت پیدا کنند، سیاست فعلی دولت جو بایدن، ملزم به مذاکره با طرف دیگر خواهد بود. زیرا هر دو طرف کاخ سفید و کنگره اختیاراتی دارند. مهمترین موضوع هم تعیین بودجه است و ما در اینجا درباره هزاران میلیارد دلار سخن می گوییم که تصمیم گیری در آنها برعهده جمهوریخواهان در صورت پیروزی در انتخابات، خواهد بود. بنابراین کاخ سفید تا حدودی ملزم به تغییر سیاست هایش خواهد بود تا با جمهوریخواهان جدید به توافق برسد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 2018 هم دونالد ترامپ، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار داشت، اما حزب دموکرات اکثریت را به خودش اختصاص داد و فشارهای شدید بر دولت اعمال کرد و رئیس جمهور جدید به قدرت رسید. بنابراین احتمال تکرار این سناریو که شرایط فعلی که آمریکا دچار دودستگی عمیق است، بسیار بالاست.

وی افزود: اگر جمهوریخواهان اکثریت را در هر دو مجلس به دست بیاورند و از قدرت خودشان برای حمله به کاخ سفید استفاده کنند، به سود دونالد ترامپ خواهد بود. نباید این موضوع مهم را فراموش کنیم که بر خلاف دوره قبلی، ترامپ از حمایت اکثریت جمهوریخواهان و نه همه جمهوریخواهان برخوردار است، اما می تواند در بیشتر کمیته های کنگره طرفدارانی داشته باشد. این موضوع ماموریت او را آسان خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: