آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 شهریور ماه 1401 = 17-09 2022

قتل مهسا امینی؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی

قتل مهسا امینی؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی شد

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱: مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای که روز ۲۳ شهریور به دست گشت ارشاد دستگیر شد و ساعتی بعد در بازداشتگاه به کما رفت، امروز درگذشت.

بر اساس اظهارات شاهدان عینی، این جوان بر اثر ضرب‌وجرح به دست ماموران گشت ارشاد، به قتل رسیده است. با توجه به تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی برای توجیه این جنایت و با اشاره به رویه حکومت برای سرپوش‌گذاشتن بر سایر جنایات مقام‌های نظامی و امنیتی، سازمان حقوق بشر ایران خواستار تشکیل یک هیات جهانی حقیقت‌یاب شده است.

این سازمان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد تا با واکنشی قاطع، حکومت ایران را وادار به پذیرش یک هیات حقیقت‌یاب تحت نظارت سازمان ملل کند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «مسوولیت قتل مهسا (ژینا) امینی، به رغم هر دلیلی که مقامات اعلام کنند، بر عهده علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی؛ ابراهیم رئیسی، رئیس دولت؛ و نیروی انتظامیِ تحت فرمان آن‌هاست.»

مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله که همراه با خانواده‌ برای دیدار با خویشاوندانش از سقز به تهران سفر کرده بود، روز چهارشنبه ۲۳ شهریور به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد. او اندکی بعد در بازداشتگاه بیهوش شد و به کما رفت.

گزارش شاهدان عینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی حاکی از ضرب و جرح او در خودروی گشت ارشاد و درون بازداشتگاه است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ابتدا روز پنج‌شنبه در اطلاعیه‌ای مبهم نوشت که او «به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.» خانواده مهسا در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کردند که او هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت. خانواده‌ مهسا (ژینا) امینی به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی هستند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز با انتشار فیلمی تقطیع‌شده، مدعی شد که او ناگهان به زمین افتاده است. با این حال، فیلم لحظه بازداشت و وقایع داخل ون نیروی انتظامی که به گفته شاهدان با ضرب‌وجرح مهسا توأم بود، منتشر نشد.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر با تاکید بر این که روایت جمهوری اسلامی قابل قبول نیست، خواستار تشکیل هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی است. جامعه جهانی باید جمهوری اسلامی را برای جنایت علیه شهروندانش پاسخگو کند.



خسرو September 17, 2022 11:10 AM

باید کالبد این دختر جوان و زیبا مورد آزمایش و تحقیق قرار میگرفت چون بسیار محتمل است که این گشت جنایتکار فاسد و هیولا صفت این دختر زیبا را مورد تجاوز هم قرار داده و بعد برای جلوگیری از افشای بعدی این جنایت او را به قتل رسانده اند خامنه ای کثافت ننگ بر تو اهریمن پتیاره

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: