آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 مهر ماه 1401 = 23-09 2022

اعتراضات در ایران؛ شمار کشته‌شدگان به دست‌کم ۵۰تن رسید

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱ مهر ۱۴۰۱: امروز نیز اعتراضات سراسری در اعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی ادامه دارد. تاکنون کشته شدن دست‌کم ۵۰ تن از معترضان در شهرهای مختلف به ثبت رسیده است. بازداشت‌های گسترده از میان معترضان و همچنین فعالان مدنی سرشناس ادامه دارد.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر مصرانه از جامعه جهانی می‌خواهد که نسبت به این شرایط واکنش نشان داده و مانع کشتار گسترده مردم ایران شوند. محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، روز گذشته در این خصوص گفته بود: «مردم ایران برای رسیدن به حقوق بنیادین و کرامت انسانی، که بیش از چهار دهه توسط رهبران جمهوری اسلامی از آنها سلب شده، به خیابان‌ها آمده‌اند و حکومت با گلوله به اعتراض مسالمت آمیز آنها پاسخ می‌دهد. محکومیت و ابراز نگرانی از سوی جامعه جهانی دیگر کافی نیست. جامعه جهانی و همه انسان‌هایی که به حقوق بشر پایبندند باید اکنون از مطالبات مردم ایران حمایت کنند.»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، اعتراضات سراسری مردم ایران به قتل مهسا (ژینا) امینی شب گذشته نیز ادامه داشت. تاکنون کشته شدن دست‌کم ۵۰ نفر در طی این اعتراضات که در بیش از ۸۰ شهر کوچک و بزرگ ادامه داشت، گزارش شده است. اکثر کشته شدگان از شهرهای بابل، آمل و رضوانشهر گزارش شده‌اند که هر سه در شمال ایران واقع شده‌اند. تحقیقات سازمان حقوق بشر ایران در خصوص کشته شدگان ادامه دارد، اما اخلال و قطعی اینترنت باعث کندی و تاخیر در تایید برخی از گزارش‌ها می‌شوند. این سازمان از شهروندانی که اطلاعاتی از کشته شدگان اعتراضات اخیر دارند، می‌خواهد که ساکت ننشینند و با ما یا سایر گروه‌های حقوق بشری تماس بگیرند. طبق تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، برخی از کشته شدگان با شلیک مستقیم به سر جان خود را از دست داده بودند.

یک منبع محلی درخصوص کشته شدگان رضوانشهر به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «شب گذشته، پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ماه، دست‌کم شش تن در اعتراضات مردمی به کشته شدن مهسا امینی، در رضوانشهر با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی، جان خود را از دست دادند. اسامی سه تن از ایشان عبارت است از: فرزین لطفی، ساسان قربانی و یاسین جمالزاده. یاسین جمالزاده پدر دو کودک بود و فرزین لطفی در مقابل کلانتری رضوانشهر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.»

همچنین تصاویر بسیاری از بازداشت و مجروحیت معترضان منتشر شده که نشان می‌دهند ماموران امنیتی از تفنگ‌های ساچمه‌ای برای هدف دادن شهروندان استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر، به گزارش نت‌بلاکس؛ اینترنت موبایل برای سومین بار در ایران مختل شده است؛ همزمان با گسترش اعتراض‌ها در ایران، داده‌های زنده نشان‌دهنده قطع سراسری ارتباط در اپراتور اول سرویس‌دهنده‌های موبایل در ایران است.

این منبع پیشتر گزارش کرده بود، ایران تحت شدید ترین محدودیت های اینترنتی از نوامبر ٢٠١٩ تاکنون قرار دارد. محدود کردن اینترنت در ایران می‌تواند مقدمه سرکوب خشونت‌بار معترضات باشد. آخرین باری که در نوامبر ۲۰۱۹ اینترنت ایران در سطح گسترده‌ای قطع شد، صدها نفر (براساس برخی گزارشات ۱۵۰۰ نفر) از معترضان به شکل بی‌رحمانه‌ای به قتل رسیدند.

مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله که همراه با خانواده‌ برای دیدار با خویشاوندانش از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۲ شهریور به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد. او اندکی بعد در بازداشتگاه بیهوش شد و به کما رفت. او روز ۲۵ شهریور از دنیا رفت. گزارش شاهدان عینی حاکی از ضرب و جرح او در خودروی گشت ارشاد و درون بازداشتگاه است.



کهن دیارا September 23, 2022 08:06 PM

دوستان ، جوانان دلاور باید یک یا چند بلندگو تهیه و با این جانیان خصوصأ پلیس ، ارزشی ها و حتی گارد ویژه اتمام حجت کنند تا اینکه از نزدیک با آنها صحبت کرد
چون نمی‌شنوند و خطرناک هم هست ولی بلند گوها وسایل خوبی هستند که از
فاصله دور می‌توان به آنها التیماتوم داد و حتی روحیه آنها را ضعیف کرد
ضمنن گویا وسایل استار لینک بزودی در ایران خصوصأ بیرون و درون مرزی
راه میافتد و آنموقع وای به حال جانیان حاکم ، دیگر اینکه شعارهای تازه و
برانگیزاننده را دوستانی که وارد هستند ابداع کنند شعارهایی که در بر گیرنده همه
موارد و خصوصن سرنگونی رژیم سفاک آخوندی باشد پاینده ایران ، زنده باد آزادی

گزارش یا اعتراض به این نظر


کهن دیارا September 23, 2022 09:23 PM

دوستان ی جوری به بچه ها اطلاع دهید از آبپاش های کوچک که برای مثلاشیشه پاک کردن که اسپری هم میگویند این اسپری ها را با هر روغنی که میدانید پر کرده و حتی از فاصله دور هم شده(مثل شیشه پاک کنهای ماشین) روغن ها را در فضا ودر جهت وسایل نقلیه و موتور سیکلت های این جانیان بپاشیید(اسپری کنید) روغن در فضا روی شیشه ماشیناشون یا عینک موتورسوارمیشنه حتما وقتی که راننده گی کردید تجربه کردید روغن بسادگی قابل پاک کردن نیست و مجبور میشوند که ترمز کنند و حتی بهم بخورند هر چه روغن غلیظ باشد نتیجه بهتر است بی خطر و کاری پیروز باشید

گزارش یا اعتراض به این نظر


مینایی September 23, 2022 09:41 PM

شما که خیلی فعال بودید چرا از تظاهرات فیلم نمیذارید مردم الان حرف و نوشته نمیخوان- فقط اطلاع رسانی تصویری و بس - مرسی

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهرام September 24, 2022 03:05 AM

یک طناب بلند یا چند طناب که به هم گره خورده بین دو درخت تنومند در هر سوی یک خیابان در اتفاع 1 متری یک خیابان را می بندد و حرکت موتورسواران خامنه ای را محدود میکند تا آنها نتوانند به مردم حمله کنند بسیاری لوله و چماقهای دستی برای دفاع از خود در دست دارند و باید گفت که همه دوستان بهتر است که این چماقها را داشته باشند یک چوب بلند مانند دسته بیل و یا چوب یا لوله به بلندی 1 5 تا 2 متر برای دفاع از خود و ضربه زدن به حمله کنند بسیار مناسب است یا یک ناچککو باز شاهد این هستیم که بسیاری از ماسک استفاده نمیکنند با صورتهای باز حرکت میکنند که کار درستی نیست چون هم گرفتن فیلم را محدود میکند و هم شناسایی میشویم پس صورتها را بپوشانیم گاز اشک آور هم از راه تنفس از بینی و دهان وارد بدن میشود نه چشم ها و سرکه یا آبلیمو کمک میکند و یا آتش جلوی بینی و دهان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: