آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 2 مهر ماه 1401 = 24-09 2022

شمار کشته‌ شدگان به دست‌کم ۵۴ تن رسید و.. صدها مجروح

اعتراضات در ایران؛ شمار کشته‌شدگان به دست‌کم ۵۴ تن رسید / صدها مجروح

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲ مهر ۱۴۰۱: تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به دست‌کم ۵۴ تن رسید. پیکر کشته‌شدگان در بسیاری از موارد تنها در صورت تعهد برای برگزار نکردن تشییع جنازه عمومی به خانواده‌ها تحویل داده شده است. همچنین صدها تن بازداشت و یا مجروح شده‌اند. اختلال و قطعی اینترنت همچنان ادامه دارد.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر مصرانه از جامعه جهانی می‌خواهد که با واکنش فوری خود، مانع کشتار گسترده مردم ایران شوند. محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «خواسته‌ی مردم ایران، حقوقی است که بیش از چهار دهه توسط جمهوری اسلامی از آنها سلب شده است. حال حکومت با گلوله به اعتراض مسالمت آمیز آنها پاسخ می‌دهد.» او افزود: «محکومیت و ابراز نگرانی از سوی جامعه جهانی دیگر کافی نیست. جامعه جهانی و همه انسان‌هایی که به حقوق بشر پایبندند باید اکنون از مطالبات مردم ایران حمایت کنند.»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، تظاهرات سراسری مردم در شهرهای مختلف شب گذشته نیز ادامه داشت. براساس تصاویری که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، ماموران به‌سوی مردم با سلاح جنگی و به‌طور مستقیم شلیک می‌کردند. طبق جدیدترین آماری که سازمان حقوق بشر ایران جمع‌آوری کرده، تاکنون دست‌کم ۵۴ تن در این اعتراضات، به دست نیروهای امنیتی کشته و صدها تن مجروح شده‌اند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، کشته شدن ۳۵ نفر را پذیرفته است.

کشته‌های اعتراضات اخیر از سیزده استان مختلف گزارش شده‌اند که عبارتند از:

مازندران ۲۰ نفر، گیلان ۸ نفر، آذربایجان غربی ۷ نفر، کرمانشاه ۵ نفر، کردستان ۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۱ نفر، ایلام ۱ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، زنجان ۱ نفر، تهران ۱ نفر و خراسان رضوی ۱ نفر.

طی روز گذشته، اعتراضات در اشنویه، بوکان، مشهد، رشت و تهران بسیار شدید گزارش شده بود.

طبق تحقیقاتی که سازمان حقوق بشر ایران از قربانیان خشونت پلیس انجام داده است و با بررسی ویدیوهای متعدد از اعتراضات روزهای اخیر، نیروهای امنیتی از گلوله جنگی و قوای نامتناسب با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم برای سرکوب استفاده کرده‌اند که این موضوع نقض فاحش حقوق بشر محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی از قول فرمانده انتظامی استان گیلان نوشتند که تنها در این استان، ۷۳۹ نفر از معترضان که ۶۰ نفر ایشان زن بوده‌اند، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

یک منبع محلی در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «مجروحان نمی‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند چون بازداشتشان می‌کنند. برای همین اکثرا در خانه‌هایشان به درمان می‌پردازند.» این مساله جان معترضان را به خطر می‌اندازد. بیمارستان‌ها و کادر درمان باید اختیار کافی داشته باشند تا بدون حضور نظامیان، به درمان مجروحان بپردازند.

ارتباطات اینترنتی نیز از سه روز پیش در ایران با اختلال شدید مواجه شده و یا به کلی قطع شده است. دسترسی کاربران به واتس آپ، سیگنال، اینستاگرام، گوگل پلی و اپ استور به طور کامل قطع و این وبسایت‌ها فیلتر شده‌اند. اخلال در روند اینترنت، روند اطلاع‌رسانی درخصوص کشته‌شدگان را مختل کرده است. به همین دلیل، اکثر کشته‌شدگانی که ثبت شده، مربوط به روزهای پیش از ۱ مهر هستند .

اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله که همراه با خانواده‌ برای دیدار با خویشاوندانش از سقز به تهران سفر کرده بود، آغاز شد. او روز ۲۲ شهریور به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد. او اندکی بعد در بازداشتگاه بیهوش شد و به کما رفت. مهسا امینی روز ۲۵ شهریور جان باخت. گزارش شاهدان عینی حاکی از ضرب و جرح او در خودروی گشت ارشاد و درون بازداشتگاه است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: