آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 مهر ماه 1401 = 27-09 2022

اعتراضات؛ اعتراف بی سابقه منبع سپاهی/تحلیل فارین پالیسی

تحلیل فارین پالیسی: خیزش مردم ایران همین حالا هم پیروز شده است

معترضان جوان، روحانیت و اسلام را عامل این وضعیت می‌دانند

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، گزارشی منتشر کرده است از یکی از خبرنگاران خود که می‌گوید بدون افشای هویتش «حدود سه ساعت با دختر و پسرهای جوان و نوجوانی» که در خیابان‌های مرکزی تهران در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» دست به اعتراض زده‌ بودند، همراهی کرد.

به گزارش رادیو فردا، این خبرنگار از تجربه خود این‌گونه نتیجه گرفته است که معترضان جوان «به وضوح مشخص است که هیچ تقید دینی و سیاسی ندارند» و می‌افزاید که آن‌ها «هیچ نسبتی با گروهک‌هایی که بارها وصف حال‌شان را شنیده بودیم، ندارند».

خبرنگار فارس می‌افزاید این معترضان جوان مسئله اعتراض خیابانی خود را «جدی» پیش می‌بردند و «حتی در شوخی‌هایشان هم تند و عصبانی برخورد می‌کردند». او گفته که «اینترنت قطع بود و این افراد با تلفن محل قرار بعدی را مشخص می‌کردند».

خبرنگار خبرگزاری فارس در ادامه از بیگانگی فرهنگی خود با این نسل جوان معترض ابراز تعجب کرده و می‌گوید که نوع «برخوردها» و به‌زعم او «شوخی‌های غیراخلاقی که راحت بین دختر و پسرها رد و بدل می‌شد» برای او تعجب‌آور بوده است.

در پایان این گزارش آمده که این خبرنگار فارس، ظهر پنجشنبه اطلاعاتی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دریافت کرده است که «همان نوجوانان و جوانان کم سن و سال بودند، بدون قید و بند مذهبی».

او گفته است که این جوانان «به شدت نسبت به دین بغض دارند. روحانیت و اسلام را عامل ناخوشی‌شان می‌دانند».

خیزش مردم ایران همین حالا هم پیروز شده است

این بار خیزش مردم در ایران از پا نمی‌ایستد و جهان همچنان نظاره‌گر تحولات آن است. گوشه‌ای از تحلیل فارین پالیسی را درباره خیزش سراسری این روزهای مردم ایران بخوانید:

ایران در بحبوحه یک سلسله‌ اعتراضات سراسری خودجوش قرار گرفته که جرقه آن کشته شدن مهسا امینی به‌ دست پلیس گشت ارشاد بود. گرچه این کشور پیش از این هم موج اعتراضات این‌چنینی را دیده و تجربه کرده است، تکرار آن در این نوبت احتمالا در واقعیت تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

گواه ناخوشایند این که نپوشاندن چند تار موی یک زن، می‌تواند حق امنیت، زندگی و آزادی او را این‌چنین سلب کند، وجدان ایران را تکان داده است و شعار «زن، زندگی، آزادی» از زمان مرگ مهسا امینی در ایران طنین افکنده است.

ایران پیش‌ از این هم درگیر مناقشات عمومی بر سر مساله حجاب اجباری بوده است اما تظاهرات اخیر از این باب، تغییر جهتی چشمگیر دارد: این نخستین بار پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ (بهمن ۱۳۵۷) است که طیف وسیعی از احزاب و سازمان‌های اجتماعی-مدنی علنا خواستار حذف قوانین مربوط به حجاب اجباری و توقف اعمال قوانین این‌چنینی از سوی «گشت ارشاد» شده‌اند.

این بار طیف وسیعی از چهره‌های سیاسی و مذهبی برجسته، چهره‌های سرشناس و ورزشکاران نیز به مساله حجاب واکنش نشان داده‌اند.

این اعتراضات همچنین اولین جنبش اعتراضی طبقه متوسط جامعه در ایران، از زمان جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ (خرداد ۱۳۸۸) است اما بین این دو تفاوت‌های مهمی وجود دارد:

تفاوت اول در شمار معترضان است. نشانه‌ای از این که اعتراضات کنونی تعدادی که در سال ۲۰۰۹ (خرداد ۸۸) به جمع معترضان پیوسته بودند را به خیابان کشانده باشد، وجود ندارد. علاوه بر آن، معترضان سال ۲۰۰۹ (خرداد ۸۸) از سنین مختلف بودند در حالی که سردمداران اعتراضات اخیر بیشتر جوانند و به‌ گفته یک جامعه‌شناس، همانانی هستند که وقتی کودک یا نوجوان بودند، از جنبش سبز چیزی به گوششان خورده است.

این جوانان «بی‌باک، صریح، شجاع و خشمگین» هستند، می‌گویند که «سلطنت‌طلب» نیستند و خواهان آزادی و دموکراسی‌اند.

وجه بارز دیگر اعتراضات کنونی در ایران، حضور زنان بسیار جوان در خط مقدم است.

در بسیاری از اعتراضات جاری، حضور زنان پررنگ‌تر از مردان است و به نظر می‌رسد از برداشتن حجاب، حتی در حضور نیروهای امنیتی، بیمی به خود راه نمی‌دهند.

مرگ مهسا اما یک تک‌مورد نیست بلکه «نوک کوه یخ» بی‌عدالتی، تحقیر، بی‌حرمتی و سرکوب مداومی است که زنان ایرانی بی‌شماری به‌ دست گشت ارشاد احساس می‌کنند.

حکومت بر بدن زنان در ایران، ریشه در قدرت سیاسی دارد. در سال‌های نخستین پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ (بهمن ۵۷) بود که دین و نمادهای دینی همچون حجاب، به‌ عنوان سلاحی در خدمت پاک‌سازی جناح‌های انقلابی از عرصه سیاست به خدمت گرفته شد.

مرگ مهسا امینی نشان داد تا زمانی که طبقه حاکم بر جامعه ایران، بر اعمال حجاب اجباری، یادگار انقلابی متحجر، اصرار بورزند، رابطه دولت با شهروندانش به سراشیبی خواهد غلتید. پس تا زمانی که رژیم ایران چند تار مو را دستمایه مشروعی برای ربودن یک زن و تمامی خانواده‌اش از احساس امنیت قرار دهد، مشروعیت عمومی رژیم همواره در خطر خواهد بود و ثبات سیاسی حکومت ایران هم همیشه در پرتگاه بحران امنیتی قرار خواهد گرفت که دستپخت خود حکومت است.

به همین دلیل، طبقه حاکم بر ایران، نه برای مردم ایران بلکه برای خودشان، امتیازاتی در مساله حجاب خواهند داد. اعتراضات کنونی، فارغ از این که به لغو کامل حجاب اجباری و پاسبانی دادن برای پوشش زنان بینجامد یا نه، ماندگار خواهد بود و همین حالا هم دستاورد آن چیزی است که تا همین چندی پیش، حتی تصور آن به ذهن خطور نمی‌کرد.

اکثریت ایرانیان بی‌حجابی را جرم که هیچ، اهانت هم نمی‌دانند.

از این لحظه، بهای مجازات زنان برای حکومت ایران گزاف‌تر خواهد بود.

منبع: ایران اینترنشنال





ایران فردا September 27, 2022 08:50 PM

هموطنان زن و مرد دلیرم ، یک صبح بیدار خواهید شد و خواهید شنید ک ایران از دست این جنایتکاران خلاص و آزاد شده ، این از خصوصیات و سرنوشت دیکتاتور های خون ریز است
این خون ریزان جانی و بی مردم در خانه های کارتونی زندگی میکنند ، این خانه کاغذی شبی فرو خواهد ریخت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: