آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 8 مهر ماه 1401 = 30-09 2022

استفاده از آمبولانس برای انتقال سرکوبگران؛ اعتراض پزشکان

۸۰۰ نفر از پزشکان ایرانی با انتشار توماری همبستگی خود را با اعتراضات جاری در ایران ابراز کرده‌اند و از سازمان نظام پزشکی خواسته‌اند که مانع از به کارگیری تجهیزات و خودروهای پزشکی با اهدافی غیر از سلامت و درمان شود.

امضاکنندگان این نامه ضمن محکومیت به کارگیری خشونت علیه شهروندان، خواسته‌اند تا امنیت پزشکان در درمان مجروحان و آسیب دیدگان تضمین شود.

در دو هفته اخیر تصاویر متعددی منتشر شده که در آنها به نظر می‌رسد دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از آمبولانس برای جابه‌جایی ماموران خود استفاده می‌کنند. در برخی از این تصاویر خودروهایی که نشان آمبولانس دارند پلاک نظامی دارند یا پلاک آنها کنده شده است.

رسانه‌های رسمی در ایران گزارش‌های متعددی از به آتش کشیدن آمبولانس به دست معترضان منتشر کرده‌اند، اما برخی از معترضان می‌گویند این خودروها در واقع برای سرکوب اعتراضات به کار گرفته شدند.

پزشکان امضاکننده آن خطاب به مردم ایران گفته‌اند: «در این ایام بسیار دشوار و تلخ که در آن لحظه به لحظه شاهد آسیب های خطیر به وجهه ملی و تمامی ساحت‌های انسانی ایران و ایرانیان هستیم همبستگی و خاکساری خود را به پیشگاه شما اعلام (می‌کنیم).»

پزشکان امضاکننده خواهان آن شده‌اند که پرونده پزشکی مهسا (ژینا) امینی و موارد مشابه دیگر «با حضور کارشناسان مستقل جامعه پزشکی و ایجاد بستر امن برای اعلام نظرات ایشان واطلاع رسانی درباره آن» رسیدگی شود.

بی طرفی پزشکی یکی از اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه و اخلاق پزشکی است و نقض آن می‌تواند جزو جنایت‌های مندرج در کنوانسیون ژنو محسوب شود. این اصل به معنی عدم مداخله طرف‌های درگیر منازعه مسلحانه یا ناآرامی مدنی در ارائه خدمات درمانی است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: