آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 13 مهر ماه 1401 = 05-10 2022

بی‌خبری از عضو کانون نویسندگان/بازداشت روزنامه‌نگار شرق

سپیده سالاروند، مستندساز، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق کودکان در تهران بازداشت شده است.

بر اساس اطلاعاتی که همکاران خانم سالاروند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، خانم سالاروند دوشنبه شب (۱۱ مهر) در منزلش بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده است.

سپیده سالاروند نویسنده کتاب «انگار لال شده بودم» است که یک مردم‌نگاری از کودکان کار افغانستانی در ایران است. او همچنین به همراه آیدین حلال‌زاده کارگردان فیلم مستندی به نام «گود» در مورد کودکان زباله‌گرد است.

مختار کریمه، زندانی سیاسی سابق دستگیر شد

شبکه حقوق بشر کردستان هم خبر داد که مختار کریمه، زندانی سیاسی سابق، روز سه‌شنبه در شهر سنندج دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

این گروه مدافع حقوق بشر می‌گوید که مادر آقای کریمه «پس از اطلاع از بازداشت پسرش» سکته مغزی کرده است.

هنوز تعداد دقیق دستگیری‌ها در سراسر کشور روشن نیست و در عین حال با فرارسیدن نوزدهمین روز از تظاهرات سراسری، این دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

علی سالم، روزنامه‌نگار شرق بازداشت شد

به گفته فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگار، علی سالم، خبرنگار روزنامه شرق دستگیر شده است.

بر اساس این گزارش، آقای سالم که در سرویس اندیشه روزنامه شرق مشغول به کار است، در روز دوشنبه هفته جاری دستگیر شده است.

فدراسیون بین‌‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید با دستگیری علی سالم، تعداد روزنامه‌نگارانی که آغاز اعتراض‌های سراسری به جان‌باختن مهسا امینی دستگیر شده‌اند به ۲۴ نفر رسیده است.

بی‌خبری از بانوی عضو کانون نویسندگان

در ادامه موج بازداشت‌ها در ایران، آتفه‌ چهارمحالیان، شاعر و عضو سابق هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، نیز روز ۱۱ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

کانون نویسندگان ایران با اعلام این خبر نوشت که هنوز از نهاد بازداشت‌کننده و محل بازداشت این شاعر خبری در دست نیست.

در اطلاعیه کانون نویسندگان آمده است بازداشت خانم چهارمحالیان در حالی صورت می‌گیرد «که در روزهای اخیر، حکومت بر ابعاد کشتار و سرکوب افسارگسیختهٔ خود افزوده است».

مونا برزویی شاعر دیگری است که در جریان اعتراضات سراسری اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و هنوز خبری از او در دست نیست.

در ادامهٔ این اطلاعیه آمده است مأموران جمهوری اسلامی «در سیستان و بلوچستان بسیاری را به خاک و خون کشیده‌اند، به دانشگاه‌ها حمله کرده‌اند تا به‌گفتهٔ خودشان دانشجویان را رنده کنند. به خانهٔ نویسندگان، هنرمندان و فعالان مدنی هجوم برده‌اند و بسیاری را ربوده‌اند».

هجده روز از اعتراضاتی که از ۲۶ شهریور در پی کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس «امنیت اخلاقی» می‌گذرد و در این فاصله هزاران نفر از معترضان و همچنین شمار‌ بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و هنری بازداشت شده‌اند، اما هنوز هیچ آماری از شمار بازداشتی‌ها منتشر نشده است.

کانون نویسندگان در پایان اطلاعیه خود آورده است: «مسئوليت هر گزندی به جان و سلامت آتفه چهارمحالیان و سایر بازداشت‌شدگان بر عهده‌ٔ حاکمیت است و همهٔ آنان باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند.»

رادیو فردا و بی بی سی



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: