آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 13 مهر ماه 1401 = 05-10 2022

میانگین سنی اغلب بازداشتی‌ها در اعتراضات اخیر ۱۵ سال است

با گذشت نزدیک به سه هفته از اعتراضات سراسری در ایران و بازداشت صدها معترض، علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که میانگین سنی بسیاری از بازداشت‌شدگان ۱۵ سال است.

حضور متولدان دهه ۱۳۸۰ در این اعتراضات که با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، به موضوع بحث‌های گسترده‌ای میان تحلیل‌گران و همچنین در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

پیش از این اعتراضات، سرود و همایش «سلام فرمانده» ابزار تبلیغات سنگین مقامات ایران شده بود، سرودی که قرار بود اطاعت فرضی نسل جدید ایرانیان را از رهبر جمهوری اسلامی به نمایش بگذارد اما با کشیده شدن اعتراضات به مدارس ایران، تصاویر و ویدئوهای بسیاری منتشر شده است که دانش‌آموزان علیه حجاب اجباری و مقامات جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۳ مهر در اظهارات خود معترضان را «گمراه‌شده»، «معتاد به بازی‌های یارانه‌ای» و «قربانی دشمن» توصیف کرد.

او اظهار داشت: «غفلت از حوزه های تربیتی، معرفتی، تبیینی و تبلیغی باعث شد تا این عده در قربانگاه فضای مجازی و رسانه‌ای، به عنوان لقمه‌های چربی برای دشمن تبدیل شوند».

این فرمانده سپاه مدعی شده که «برخی از این نوجوان‌ها و جوان‌های دستگیر شده در اعترافات خود از کلید واژه‌های مشترکی چون شبیه‌سازی اغتشاشات خیابانی به بازی‌های رایانه‌ای و همچنین اعتیاد و وابستگی شدید به فضای مجازی سخن می‌گویند».

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات اخیر را «کار دستگاه‌های جاسوسی و سیاست‌گذاران عنود خارجی» و با «طراحی» آمریکا و اسرائیل عنوان کرده بود، اما دولت آمریکا با رد این ادعا گفت برای جهان و مردم ایران واضح است که «زن‌ستیزی خشونت‌آمیز» حکومت جمهوری اسلامی باعث شعله‌ور شدن این اعتراضات شده است.

روز چهارشنبه همچنین هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در استان خراسان رضوی افراد ۱۴ تا ۱۸ ساله هستند.

او با اشاره به نشستی که به تازگی اعضای مجمع نمایندگان خراسان رضوی با رئیس کل دادگستری و دادستان این استان داشته‌اند، گفت: «با توجه به این‌که بیشتر گروه‌های سنی ما از ۱۴ تا ۱۸ سال بودند و واقعا این‌ افراد شرایط تحصیل، کار و دانشگاه را دارند قرار شد یک رأفت خاص برای این دوستان در نظر بگیرند که صرفا فقط یک تعهد باشد».

به گزارش رادیو فردا، این اظهارات در حالی است که اعتراضات کنونی با موج بازداشت‌های زیادی همراه بوده است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سه هفته اخیر صدها فعال مدنی، دانشجویی، ورزشکار، هنرمند و روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: