آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 مهر ماه 1401 = 06-10 2022

فیلم؛ نگرانی رژیم: نیکا باک کمکی سوخت برای اعتراضات

یک روز پس از پخش اعترافات اجباری خاله و دایی نیکا شاکرمی که در بازداشت به سر می‌برند از صداوسیما، برخی مقام‌ها و وابستگان به حکومت از افزایش خشم و اعتراضات مردمی در پی کشته شدن این معترض هفده ساله ابراز نگرانی کرده‌اند.

اعترافات اجباری خاله و دائی نیکا شاکرمی شامگاه دوشنبه از بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم صداوسیما پخش شد واکنش‌های گسترده‌ای داشته و بسیاری از تناقض‌های ادعاهای مطرح شده در آن با ادعاهایی که پیشتر از سوی رسانه‌های حکومتی منتشر بود، نوشته‌اند.

به گزارش ایران اینترنشنال، انتشار گزارش‌های ضدونقیض از چگونگی کشته شدن نیکا بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشته است و موجب افزایش خشم و انزجار مردم از حکومت شده است. (فیلم زیر)

در این شرایط، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از شعله‌ورتر شدن اعتراضات ابراز نگرانی کرده‌اند. عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری نوشت کشته شدن شاکرمی «باک کمکی سوخت» برای اعتراضات است.

یک منبع نزدیک به خانواده نیکا شاکرمی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که خاله و دایی او برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار سنگین دستگاه‌های امنیتی بوده‌ و تهدید شده‌اند.

تلویزیون حکومتی ایران برنامه‌ای پخش کرده است که در آن آتش شاکرمی و محسن شاکرمی، خاله و دایی نیکا هم حضور دارند.

در این برنامه که به عنوان گزارش خبری پخش شده روایتی از مرگ نیکا شاکرمی ارائه شده که نیروهای امنیتی را تبرئه می‌کند.

منبع نزدیک به خانواده به بی‌بی‌سی فارسی گفته که آتش و محسن شاکرمی تحت بازجویی‌های شدید بوده‌اند. نیروهای امنیتی تهدید به قتل خانواده شاکرمی کرده‌اند و تحت همین فشارها، آنها بارها مجبور به «اعتراف اجباری» تلویزیونی شده‌اند.

به گفته این منبع «ساعت‌ها» اعتراف اجباری از خاله و دایی نیکا شاکرمی ضبط شده که هنوز پخش نشده است.‌

برنامه ۲۰:۳۰، که روایت اخیر درباره جان باختن نیکا شاکرمی از آن پخش شده، در نمایش اعترافات اجباری دروغین و تحت شکنجه سابقه دارد.

نیکا شاکرمی دختر معترض ۱۶ ساله‌ای بود که پس از شرکت در نخستین تظاهرات شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران گم شد. به گفته خانواده او در آخرین تماس تلفنی گفته بود که در حال فرار از نیروهای امنیتی است.

پس از ۱۰ روز بی‌خبری خانواده نیکا برای شناسایی جسد او فراخوانده شدند. به گفته منابع نزدیک به خانواده «ماموران امنیتی جسد را از غسال‌خانه شهر خرم‌آباد دزدیند و مخفیانه در روستای ویسیان به خاک سپردند.»





www.youtube.com/watch?v=5twg9AEmRIk

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: