آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 15 مهر ماه 1401 = 07-10 2022

روزنامه فرانسوی لوموند: نسل جوان ایران زیر بار زور نمی‌ رود

پنج اقتصاددان شناخته‌شده در ایران در بیانیه‌ای نسبت به آینده بحرانی ایران هشدار داده و اعلام کرده‌اند: «مسئولان باید واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی موجود جامعه ایران را بپذیرند.»

مسعود نیلی، محمدمهدی بهکیش، حسن درگاهی، محمد طبیبیان و موسی غنی‌نژاد پنج اقتصادان ساکن ایران با انتشار این بیانیه‌ در هفته‌نامه تجارت فردا، به مقامات حکومتی هشدار داده‌اند که "شاید هنوز دیر نشده باشد."

در این بیانیه که جمعه ۱۵ مهر منتشر شده است، با اشاره به پرونده‌های فساد وابستگان حکومتی، افزایش جمعیت فقیر ایران و از بین رفتن بخش بزرگی از طبقه متوسط گفته‌ شده است: «جامعه ایران با مجموعه بی‌سابقه‌ای از مشکلات روبه‌رو است و به هیچ وجه ظرفیتی برای اضافه شدن مشکل جدید وجود ندارد. به بهانه کوچکی همه چیز می‌تواند به طور ناگهانی به هم بریزد.»

نسل جوان ایران زیر بار زور نمی‌ رود

روزنامه لوموند چاپ پاریس، در شماره تازه خود گزارش‌ها و مقالاتی را درباره خیزش سراسری در ایران علیه جمهوری اسلامی منتشر کرده و تیتر یک صفحه اول خود را به ایران اختصاص داده است: «ایران: نسلی که رژیم را به چالش کشیده».

در شماره روز جمعه ۱۵ مهر روزنامه لوموند چندین مطلب درباره وضعیت کنونی ایران منتشر شده است که در یکی از این مطالب، نوشته غزل گلشیری، چنین آمده است: نسل جدید ایران نسلی است که به سادگی زیر بار زور نمی‌رود.

این گزارش به ماجرای کشته شدن نیکا شاکرمی پرداخته و به تلاش رژیم برای سرپوش گذاشتن بر آن.

لوموند نوشته است که قیام دختران ایران در پی کشته شدن مهسا امینی، از جمله در دبیرستان‌ها و حتی در شهرهای بسیار مذهبی، هنوز خاموش نشده است.

غزل گلشیری در مقاله دیگری نیز به موضوع اینترنت در ایران پرداخته و نوشته است جمهوری اسلامی هم اکنون وی‌پی‌ان‌ها را هدف گرفته.

به گزارش ایران اینترنشنال، در یکی دیگر از مطالب با عنوان «بی‌اعتمادی روز افزون میان مردم و رژیم در ایران»، نوشته شده که حکومت ایران هر چقدر بخواهد می‌تواند اعتراضات اخیر را «اغتشاش» عده‌ای بنامد که «در پی مرگ مهسا امینی به دنبال آشوب‌اند» اما نباید از این اعتراضات متعجب باشد چرا که نشانه‌های آن از مدت‌ها پیش معلوم بود.

لوموند در این مطلب به گزارش چند ماه پیش دولت با عنوان «عفاف و حجاب» اشاره کرده که در آن از دستگاه‌های مختلف خواسته شده بود درباره حجاب سخت‌گیری بیشتری کنند. سخت‌گیری‌ای که تاکنون به کشته شدن مهسا امینی و ۱۵۴ معترض منجر شده است.

به نوشته لوموند، در همین گزارش حکومتی هم گفته شده که اکثریت زنان «حجاب کامل اسلامی» ندارند و مقابله زنان با گشت ارشاد به شکل روز افزونی در حال بالا رفتن است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: