آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 24 مهر ماه 1401 = 16-10 2022

اوین؛ جامعه بین‌الملل باید قبل از بروز فجایع بزرگ‌تر اقدام کند

سازمان حقوق بشر ایران در مورد وقایع زندان اوین: جامعه بین‌الملل باید قبل از بروز فجایع بزرگ‌تر، اقدام کند

شامگاه گذشته، ویدیوهایی از آتش‌سوزی وسیع در زندان اوین تهران، همراه با صدای تیراندازی متعدد، منتشر شد. همزمان، مقام‌های مربوطه بدون ادای هیچ توضیحی، نیروهای سرکوب را به سمت این زندان روانه کردند.

از نخستین ساعات صبح امروز، ارائه آمار مجروحان و کشته‌شدگان در کنار شرح رسمی وقایع، در رسانه‌های جمهوری اسلامی آغاز شد. به گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه، در این ناآرامی‌ها چهار زندانی، جان خود را از دست دادند. همچنین به گزارش این منبع، ۶۱ زندانی در این ناآرامی‌ها مجروح شدند که ۱۰ نفر از ایشان به مراکز درمانی منتقل شده و حال چهار تن وخیم گزارش شده است.

سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به پیشینه جمهوری اسلامی در کتمان حقایق و نظر به سابقه‌ی کشتار در زندان‌ها و عادی‌بودن دروغگویی میان مقام‌های مسؤول، توضیحات رسمی را نمی‌پذیرد. مضاف بر آن، گزارش‌هایی به این سازمان رسیده که حاکی از تحریک زندانیان توسط نیروهای گارد ویژه و تهیه مقدمات سرکوب آن‌هاست.

بنابراین، تنها راه درک کامل حقایق و مسؤول شناختن مرتکبان این فجایع، ورود فوری جامعه بین‌الملل به این پرونده و ایجاد یک سازوکار جهانی زیر نظر سازمان ملل متحد است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «تشکیل یک مکانیزم تحقیق مستقل تحت نظر سازمان ملل متحد برای رسیدگی به کشتار معترضان، اتفاقات زندان اوین و پیگرد قانونی و بین‌المللی عاملان و آمران این جنایت‌ها ضروری‌تر از هر زمان دیگری است. این مکانیسم باید قبل از بروز فجایع بزرگ‌تر، ایجاد شود.»

همچنین گزارش‌هایی به سازمان حقوق بشر ایران رسیده که هم دیروز و هم صبح روز جاری، برخی از زندانیان سیاسی و غیرسیاسی مورد ضرب و شتم با باتون قرار گرفته‌اند.

روز یک‌شنبه ۱۷ مهر ماه نیز، اخباری در خصوص شورش و درگیری بین زندانیان و نیروهای حکومتی در زندان مرکزی رشت (لاکان)، منتشر شده بود که بر اساس گزارش‌های تایید نشده شش زندانی جان خود را ازدست دادند. سازمان حقوق بشر ایران هنوز موفق به تایید تعداد یا هویت کشته‌شدگان زندان لاکان نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران بر نقش فعال‌تر جامعه جهانی، به‌ویژه سازمان ملل متحد، تاکید می‌کند و خواستار برپا کردن یک سازوکار ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به نقض سیستماتیک حقوق مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی است.



حقیقتگو October 16, 2022 06:09 PM

جامعه بین الملل ودرصدرآن جامعه کشورجهان اولی ها وسیاسیون انها همچون امریکا وکانادا واتحاددیه اروپا واسترالیا درجهت کمک به مردم ایران دراولین قدم مهم باید پروازهای هواپیماهای حکومت ضحاک آخوندی به سوریه ولبنان وعراق که تنها هدفشان آوردن الشعبی ها درعراق وقشون تروریستی فاطمیه درسوریه وتروریست های حزب الله لبنان به تهران است زیزنظر بگیرند ودومین قدم مهم را ازعهده اقشاری که اگرجانب داری وحمایت زمردم می کنند برمی آید این است که درامورفنی وتعمیرات این هواپیماها مشغول هستند که خرابکاری درامورفنی این هواپاماها باعث زمین گیرشدن شان خواهد شد دانسته باشیم آخوند ضحاک خامنه ای وعده 600هزارتن سوخت مجانی به لبنان داده است که درقبال آن به ایران آمدن تروریست ها وجنایتگران حزب الله وشرکاء باشد درپی داشته وداردوگرنه آتش زدن ها وکشتارها بی وقفه ادامه خواهد داشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: