آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 26 مهر ماه 1401 = 18-10 2022

جان این جوان معترض را در آتش اوین گرفتند دروغ هم می‌گویند

یک زندانی «۲۱ ساله»، در آتش‌سوزی اوین کشته شده است. ‏حسین جزی یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر تهران بوده که طبق گفته‌های نزدیکانش هیچ کس خبری از محل نگهداری او بعد از بازداشت نداشته است.

او متولد ۱۳۸۰ بود و یکی از جان‌‌های عزیزیست که در آتش زندان اوین سوخت. توییتر «۱۵۰۰ تصویر» که اخبار اعتراض‌های ایران را منتشر می‌کند گزارش کرده حسین جزی، ۲۱ ساله، از بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر، شنبه‌ شب در اوین کشته شده و از خانواده‌اش خواسته شده به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

اما قوه قضاییه خامنه ای ادعا کرده که او سارق بوده و در بند سرقت (؟!) زندان اوین کشته شده است.

قوه قضائیه گفته: این فرد جزو‌ فوتی‌های حادثه زندان اوین است که به‌ دلیل استنشاق دود ناشی از اقدام محکومان سارق در آتش زدن کارگاه خیاطی زندان اوین درگذشت، اما ادعای صدای آمریکا کذب محض است زیرا اصولاً تاریخ بازداشت متوفی ۱۹ تیر ۱۴۰۱ هست یعنی چند ماه قبل از اغتشاشات اخیر و از آن تاریخ تا روز آتش‌سوزی بدون مرخصی در زندان بوده است.»

به گفته مرکز رسانه قوه قضاییه، حسین جزی «سابقه‌دار با سرقت‌های متعدد و دارای دو سابقه قبلی محکومیت به‌ جرم سرقت هم بوده است. آخرین اتهام او سرقت گوشی تلفن همراه با چاقو از خانم‌ها بود.»

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت مجلس ولایت هم گفته:، «سه چهار نفر در راه پله در جریان دود قرار گرفتند و دو نفر که در حال پریدن از دیوار بودند مورد اصابت قرار می‌گیرند.»

بی بی سی در گزارشی گفت: هنوز روشن نیست شنبه‌شب در زندان اوین چه اتفاقی افتاده است. روایت رسمی آن را «درگیری» زندانیان مالی و سرقت و «جنایت معدودی از عوامل دشمن» می‌داند اما معلوم نیست چرا و در کجای این زندان، تیراندازی، انفجار و آتش‌سوزی رخ داده است.

ویدئوهای منتشر شده، گزارش‌های مختلف و توصیف‌های شاهدان تردیدهایی بسیار جدی را در صحت روایت رسمی مطرح می‌کنند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: