آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 مهر ماه 1401 = 20-10 2022

آتش سوزی اوین؛ بی خبری از زندانی بهايی/گزارش تازه رویترز

یک شهروند بهائی ساکن بندرعباس هفته گذشته در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از وقوع رخدادهای اخیر در زندان اوین هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است و پیگیری های خانواده و آشنایان در خصوص آخرین وضعیت آقای خاضعی بی نتیجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱، بدیع خاضعی، شهروند بهائی در تهران بازداشت شد.

یک منبع مطلع در خصوص این شهروند بهائی ساکن بندرعباس به هرانا گفت: “وی برای انجام کارهای اداری به تهران رفته بود که روز ۱۵ ام یا ۱۶ ام مهر توسط شماری از نیروهای لباس شخصی به همراه دوستانش در خیابان بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل میشود. پس از اینکه متوجه میشوند بدیع بهائی است، وی را به زندان اوین منتقل میکنند.”

این منبع مطلع افزود: “بدیع پیش از آتشسوزی در یک تماس تلفنی از انتقالش به زندان اوین خبر داده اما پس از آتش‌سوزی در زندان هیچ تماسی با خانواده نداشته. خانواده اش از بندرعباس به تهران سفر کردند تا خبری از او بگیرند اما مسئولان زندان اوین مدعی شدند که بدیع در این زندان نیست که همین مساله باعث افزایش نگرانی خانواده او شده.”

پلیس ضدشورش در زندان اوین دو روز قبل از آتش‌سوزی

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو روز قبل از آتش‌سوزی در بخشی از زندان اوین و مرگ حداقل هشت نفر در این واقعه، «یک واحد پلیس ضدشورش وارد زندان شده و به گشت‌زنی در راهروها پرداخته بود.»

براساس این گزارش، این ماموران فریاد «الله اکبر» سرداده و با باتوم به در سلول‌ها می‌کوبیدند.

این خبرگزاری گفته است که گزارش خود را براساس اطلاعات دریافتی از زندانیان و خانواده‌های زندانیان به دست آورده و افزوده است که «ورود این ماموران بدون هیچ واقعه قبلی صورت گرفت و از پنجشنبه تا شنبه ادامه یافت.»

به گزارش رویترز، با ادامه حرکات این افراد، برخی از زندانیان شعارهایی علیه خامنه‌ای سر دادند و یکی از از زندانیان بند ۸ که عمدتا خاص زندانیان جرایم مالی است به رویترز گفته است که در پی این شعارها «صدای تیراندازی و شعار مرگ بر خامنه‌ای زندانیان دیگر بندها به گوش رسید».

رویترز در ادامه این گزارش نوشته است که براساس مصاحبه با یک زندانی بند ۸ و همچنین یکی از بستگان یک زندانی و چهار فعال حقوق بشر که با زندانیان تماس داشته‌اند، شعارهای ضد حکومتی زندانیان واکنشی به اقدامات پلیس ضدشورش در داخل زندان بود که سپس به سرکوب شدید آنان مبادرت کرد.

رویترز افزوده است که نتوانسته است دلیل اعزام پلیس ضد شورش به زندان، انگیزه حکومت از سرکوب زندانیان و چگونگی شروع آتش‌سوزی را مشخص کند اما به نقل از چهار فعال حقوق بشر گفته است که این احساس وجود دارد که حکومت درصدد حفظ تسلط بر زندان اوین و سایر مکان‌های اصلی اعمال قدرت بر جامعه بوده است.

زندانی سیاسی تیرخورده اوین به بیمارستان اعزام نشد

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در توییتر خبر داده است که اعزام محمد خانی، زندانی سیاسی به بیمارستان صورت نگرفته است.

محمد خانی در جریان آتش‌سوزی در زندان اوین تیر خورده و پیشتر گزارش شده بود که برای درمان به بیمارستان اعزام می‌شود.

به گزارش بی بی سی، آقای نیلی نوشته است «با توجه به شدت جراحت و امکان عفونت، سلامتی ایشان در خطر است».

محمد خانی، پژوهشگر و دانشجوی دکترا در دانشگاه علامه و فعال سیاسی و اجتماعی، در تیرماه امسال توسط دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و ۶ ماه کار اجباری با کودکان «معلول ذهنی» محکوم شد. او دوره حبس خود را در اوین می‌گذراند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: