آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 29 مهر ماه 1401 = 21-10 2022

آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، اقدامی جنایتکارانه‌ بود

کانون نویسندگان ایران که تشکل صنفی اهل قلم ایران و از جمله با سانسور در این کشور مبارزه می کند در پایان پنجمین هفته اعتراضات سراسری در ایران «ضرب و جرح و قتل کودکان» از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را از «سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه‌» جمهوری اسلامی خوانده است.

کانون با اشاره به حوادث هفته جاری از جمله در زندان اوین تهران گفته «آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، اقدامی جنایتکارانه‌ بود».

کانون نویسندگان در این بیانیه که با عنوان «اعلام همبستگی با خانواده‌های دادخواه دانش‌آموزان و زندانیان» منتشر شده گفته است «آنچه در هفته‌ گذشته بر کودکان و زندانیان رفت، از سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه‌ حاکمیت کنونی است. هجوم نیروهای امنیتی به مدرسه و زندان و ضرب و جرح و قتل کودکان و زندانیان، فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌هاست.»

در تصاویری از نحوه سرکوب معترضان توسط نیروهای مسلج جمهوری اسلامی ایران در خیابان ها منتشر شده، شلیک مستقیم گلوله به شهروندان و ضرب و شتم شدید معترضان مسالمت جو، توسط نیروهای مسلح یونیفورم پوشیده یا لباس شخصی به دفعات دیده می‌شود.

fیانیه کانون نویسندگان ایران می‌گوید «نیروهای سرکوب به مدرسه‌ای در اردبیل هجوم برده‌اند و دست به‌ ضرب و جرح دانش‌آموزانی زده‌اند که نمی‌خواسته‌اند در یک راهپیمایی حکومتی شرکت کنند. این یورش به قتل یکی از این کودکان، اسرا پناهی، و وخامت حال چند تن دیگر انجامیده است. بدین ترتیب کودکی دیگر به فهرست کودکان کشته شده در یک ماه اخیر افزوده شد و ماشین تکذیب و سناریوسازی دوباره به کار افتاد.»

اشاره بیانیه کانون نویسندگان به اسرا پناهی، دختر نوجوانی است که روز ۲۱ مهر در بیمارستانی اردبیل جان باخت. گزارش شده که مرگ او در نتیجه درگیری نیروهای امنیتی با دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل بوده است اما حکومت ایران این موضوع را تکذیب می‌کند و حتی دانش‌آموز بودن این دختر ۱۵ ساله را زیر سوال برده است.

در هفته های اخیر دامنه اعتراض و شعارهای ضدحکومتی به مدارس ایران و در میان دانش آموزان کشیده شده است اما ماموران تلاش در سرکوب اعتراضات دارند.

کانون نویسندگان در بیانیه خود به واقعه آتش سوزی در زندان اوین تهران هم اشاره کرده و گفته «ساعاتی پس از فروکش کردن آتش، زندانبانان بیش از چهل تن از زندانیان سیاسی بند ۸ را با ضرب و جرح از بند خارج و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. فردای آن روز خبر رسید زندانیان با بدن‌های تیر خورده و در هم شکسته در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس شده‌اند.»

بیانیه آتش سوزی زندان اوین را «شبی کابوس‌وار برای خانواده‌ زندانیان و مردم ایران» توصیف کرده و گفته «اکنون تعداد کشته‌شدگان و سرنوشت برخی زندانیان هنوز نامعلوم است و پیگیری خانواده‌ها راه به جایی نبرده است.»

جمهوری اسلامی ابتدا تعداد کشته شدگان آتش سوزی اوین را چهار نفر و سپس هشت نفر اعلام کرد. روزنامه هم میهن چاپ تهران از قول یک مامور آتش نشانی که در شب حادثه در اوین ماموریت داشته نوشته بود «ما برای خاموش کردن آتش آمده بودیم. آنقدر اشک‌آور زده بودند که خودمان داشتیم خفه می‌شدیم. هرچه گفتیم اینجا که جز ما و شما کسی نیست، برای چه می‌زنید گوش نمی‌کردند. حتی دعوایمان شد.»

کانون نویسندگان گفته «در همه‌ جهان مسئولیت جان زندانیان با حکومت و اداره‌ زندان‌های آن است اما در اینجا نیروهای امنیتی و زندانبانان به روی زندانیان بی‌پناه آتش گشودند و زندان را به قتلگاه بدل کردند؛ به همان سیاق که نظام آموزش و پرورش چشم بر مسئولیت خود در حفاظت و حمایت از دانش‌آموزان بست و هم‌دست ماموران امنیتی شد.»

کانون نویسندگان ایران نهاد صنفی اهل قلم این کشور بیش از پنج دهه پیش تاسیس شد. کانون با موانع و محدودیت‌های متعددی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌ مواجه است.

زندان اوین تهران این هفته صحنه آتش سوزی بود. کانون نویسندگان گفته «در همه‌ جهان مسئولیت جان زندانیان با حکومت و اداره‌ زندان‌های آن است اما در اینجا نیروهای امنیتی و زندانبانان به روی زندانیان بی‌پناه آتش گشودند

به گزارش بی بی سی، بیانیه کانون درباره تحولات جاری در ایران و سرکوب آن توسط حکومت می‌گوید «آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، نه فقط سرکوب حق آزادی بیان کودکان و زندانیان بلکه اقدامی جنایتکارانه‌ بود.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: