آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 3 آبان ماه 1401 = 25-10 2022

باید منتظر تکرار اعتراضات بود؛ شوروی یک‌دندگی کرد و فروپاشید

یک جامعه شناس حکومتی با بیان اینکه طردشدگی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمادگی اولیه را برای اعتراض خیابانی فراهم کرده است، گفت: راه برون رفت از این شرایط این است که اصلاحات ساختاری انجام شده و طردشدگی پایان یابد.

عماد افروغ در گفت و گو با ایسنا درباره ریشه اعتراضات اخیر در کشور اظهار کرد: اعتراضات اخیر عقبه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد و درگذشت مرحوم مهسا امینی، جرقه‌ای برای آغاز اعتراضات خیابانی بود.

این جامعه شناس حکومتی معتقد است: چون اصلاح ساختاری رخ نمی دهد باید منتظر تکرار این اعتراضات باشیم. اینکه بگویند مناظره و گفت وگو کنیم، گام اول است و باید ببینیم که آیا این گام اول اقدامات عملی جهت مقابله با طردشدگی و انجام اصلاحات ساختاری دربردارد یا خیر؟

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی هم در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: مقایسه سرنوشت شوروی و چین نمونه خوب امروزی ماست. اتحاد جماهیر شوروی که بر همه شعارهای خود اصرار و یکدندگی پیشه کرد و نهایت آن، فروپاشی در سال ۱۹۹۱ بود، در مقابل حکومت چین که خود را با محیط سازگار نمود از یک کشور درجه ۳، تبدیل به ابرقدرتی غیر قابل بحث شد.

مقایسه کنید سازگاری یاروزلسکی رییس‌جمهور لهستان در دوران کمونیستی را با چائوشسکو در رومانی. پادشاه مراکش و اردن را با قذافی مقایسه کنیم. همه از سرنوشت و آنچه برای چائوشسکو و قذافی رخ داد مطلع هستند، ولی کسان معدودی در بیرون از لهستان از سرنوشت و رفتار یاروزلسکی اطلاع دارند. تازه حکومت‌های نامبرده هم به دلیل ناسازگاری با محیط سقوط کردند و بقا نیافتند.

روزنامه آلمانی: معترضان خواهان نابودی رژیم هستند نه اصلاحات

روزنامه آلمانی دی ولت، با انتشار تصاویری از جان‌باختگان اعتراضات اخیر در ایران نوشت: بیش از دویست و چهل نفر از جمله دست‌کم بیست و سه کودک در میان جان‌باختگان هستند و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند اما این‌که واقعا چه تعدادی توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران به‌قتل رسیدند، از خیابان‌ها ربوده، شکنجه شدند و یا مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند، مشخص نیست.

به گزارش صدای آمریکا، این روزنامه با بیان اینکه در این شرایط، تحریم‌های محدود اتحادیه اروپا علیه «آخوندها» دیگر کفایت نمی‌کند افزود: سازمان‌هایی مانند عفو بین‌الملل، در تلاشند تا آمار دقیقی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر در ایران به‎دست آورند.

روزنامه وی ولت می‌نویسد: آنچه در ایران رخ می دهد یک شورش کوچک نیست، بلکه یک انقلاب است. آن‌ها مانند گذشته خواهان اصلاحات نیستند، بلکه خواستار پایان رژیم هستند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: