آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 3 آبان ماه 1401 = 25-10 2022

افشاگری در لندن؛ مقامات جمهوری اسلامی در فکر فرار از ایران

با طرح «سوال فوری» نمایندگان پارلمان بریتانیا درباره وضعیت ایران، موضوع اعتراضات جاری علیه حکومت این کشور امروز در مجلس بریتانیا مطرح شد و چند نماینده خواهان برخورد شدیدتر با جمهوری اسلامی در واکنش به سرکوب مرگبار معترضان شدند.

به گزارش بی بی سی، یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا از معاون وزارت خارجه که در مجلس حاضر بود، درباره گزارش‌هایی سوال کرد که در ارتباط با تلاش اعضای خانواده‌ مقام‌های جمهوری اسلامی برای دریافت پاسپورت بریتانیا دریافت کرده است.

باب استوارت، نماینده محافظه‌کار پارلمان گفت که «شایعات قابل توجهی» وجود دارد حاکی از این که وابستگان قدرت در ایران تلاش می‌کنند لندن را به «مکانی برای پناه گرفتن» تبدیل کنند و به همین دلیل در حال تقاضا برای دریافت گذرنامه بریتانیایی هستند.

آقای استوارت از نماینده وزارت خارجه بریتانیا در جلسه پرسید که آیا می‌تواند به پارلمان اطمینان دهد «لندن تبدیل به مکانی برای پناه گفتن مبلغان رژیم ایران نخواهد شد».

این نماینده همچنین خواهان تحت نظر قرار دادن پول‌هایی شد که به گفته او برای «تامین پلتفرم‌های طرفدار ایران در بریتانیا» هزینه می‌شود.

آقای استوارت در آخرین سوال خود موضوع تلاش خانواده‌های مقام‌های جمهوری اسلامی برای دریافت پاسپورت بریتانیایی را مطرح کرد.

جیلیان کیگان، معاون وزیر خارجه بریتانیا که در جلسه پارلمان شرکت داشت، در پاسخ به این نماینده گفت که درباره شایعات مطرح‌شده چیزی نشنیده است ولی اطمینان داد که درباره این موضوع تحقیق می‌کند و نتیجه را به نماینده‌‌ای که این پرسش را مطرح کرده اطلاع می‌دهد.

این موضوع در حالی در پارلمان بریتانیا مطرح شده که درخواست‌های زیادی برای بازنگری در صدور ویزا و اجازه اقامت به بستگان و وابستگان حکومت ایران مطرح شده است.

از جمله این درخواست‌ها توماری است که در سایت پارلمان بریتانیا ثبت شده و از دولت این کشور می‌خواهد صدور و تمدید ویزای «افراد مرتبط با رژیم ایران» را فورا متوقف کند. تا امروز بیش از ۲۷ هزار نفر از شهروندان و ساکنان بریتانیا این تومار را امضا کرده‌اند.

درخواست بررسی تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران

باب بلکمن، یکی دیگر از نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام از دولت خواست گزینه تعطیل کردن سفارت بریتانیا در تهران را در نظر بگیرد.

او گفت «ما باید به شدیدترین شکل ممکن کشتن و بازداشت‌های گروهی را محکوم کنیم. برای این کار آیا وقت آن نیست که سفیرمان را از ایران برگردانیم و حتی بستن سفارت در ایران را در نظر بگیریم، برای این که به ایران نشان دهیم که این وضعیت غیرقابل قبول است.»

پیش از این درخواست‌هایی برای تعطیلی سفارت‌خانه ها یا اخراج سفرای جمهوری اسلامی از سوی مخالفان حکومت ایران مطرح شده بود. از جمله توماری که «گروه ایرانیان مدافع عدالت و حقوق بشر» با درخواست اخراج سفیران ایران خطاب به کشورهای «گروه هفت» تهیه کرده و تاکنون حدود ۶۹۰ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

این نماینده پارلمان بریتانیا همچنین گفت که اکنون زمان مناسبی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران نیست و خواهان افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست «گروه‌های تروریستی» بریتانیا شد.

این درخواست در روزی مطرح شد که ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا کار خود را آغاز کرد.

آقای سوناک حدود دو ماه پیش بعد از حمله با چاقو به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، گفته بود که واکنش ایران به این واقعه «پرونده مربوط به تروریستی خواندن سپاه پاسداران در بریتانیا را تقویت می‌کند».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: