آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 آبان ماه 1401 = 01-11 2022

هرانا: شمار دانشجویان بازداشتی دستکم ۳۰۰نفر اعلام شده است

آخرین آمار از قربانیان خیزش سراسری ایران تا نهم آبان: ۲۸۷ کشته شامل ۴۶ کودک

همزمان هه‌نگاو اعلام کرد که تنها در ۵ روز گذشته ۱۶ نفر از شهروندان معترض در شهرهای کردنشین ایران به دست مأموران سرکوب حکومتی کشته شده‌اند.

هرانا، خبرگزاری حقوق بشری ایران آخرین آمار قربانیان خیزش سراسری جاری در ایران از روز ۲۶ شهریور تا ۹ آبان را اعلام کرد.

بر اساس گزارش این سازمان در این مدت ۲۸۷ تن از معترضان در جریان این خیزش در شهرهای مختلف ایران جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد دست کم ۴۶ نفر کودک بوده‌اند.

در پایگاه اطلاع‌رسانی هرانا آخرین برآورد از آمار بازداشت‌شدگان ۱۴ هزار و ۱۶۱ نفر، بازداشتی‌های شناسایی شده هزار و ۳۱۴ نفر و شمار دانشجویان بازداشتی ۳۰۰ نفر اعلام شده است.

همچنین در این بازه ۷۹۷ مورد تجمع شهری و دانشگاهی در ۱۳۳ شهر ایران برگزار شده و ۱۲۹ دانشگاه نیز صحنه اعتراض بوده‌اند.

خبرگزاری هرانا که این آمار را مرتبا به‌روز می‌کند، توضیح داده که این آمار نهایی نبوده و «صرفا از اطلاعات در دست بررسی» است.

همزمان هه‌نگاو اعلام کرد که تنها در ۵ روز گذشته ۱۶ نفر از شهروندان معترض در شهرهای کردنشین ایران به دست مأموران سرکوب حکومتی کشته شده‌اند.

به نوشته این پایگاه حقوق بشری کردستان، چندین نفر در روزهای اخیر در شهرهای مختلف کردنشین غرب ایران به صورت قهری بازداشت شده‌اند. از جمله این افراد، یک نوجوان ۱۴ ساله اهل مهاباد به نام آرتین محمدنژاد و یک نوجوان ۱۷ ساله اهل سقز به نام کارو امینی بوده که از نهاد بازداشت‌کننده و محل بازداشت آنان اطلاعی در دست نیست.

هه‌نگاو نام چهار کودک و نوجوان ربوده شده دیگر در پیرانشهر را نیز چنین ذکر کرده است: دانیار قادری‌آذر ۱۶ ساله، آرمان پایدار ۱۷ ساله، زانیار حسینی ۱۷ ساله و ماردین رسولیان ۱۹ ساله.

این سازمان همچنین نوشته که در روزهای اخیر تنها در شهر قصرشیرین ۲۰ نفر از شهروندان معترض به دست نیروهای امنیتی ربوده شده‌اند.

به گزارش رادیو فرانسه، در نبود آمار رسمی اعتمادپذیر از اعتراصات در ایران، معمولا اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد و حقوق بشری معتبر، مورد استناد قرار می‌گیرند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: