آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 آبان ماه 1401 = 14-11 2022

دستکم صد نفر از هنرمندان ایران بازداشت یا ممنوع الخروج شده‌اند

رسانه‌های داخلی گزارش دادند که یک کمیته وابسته به خانه سینما فهرستی صد نفره از سینماگران و هنرمندان موسیقی و تئاتر تهیه کرده که در چند ماه اخیر بازداشت یا ممنوع الخروج شده‌اند.

به گزارش رادیو فردا، روزنامه شرق در گزارشی نوشت کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در خانه سینما با همکاری خانه تئاتر و موسیقی همچنین اعلام کرده که در همین مدت، «اکثر بازیگران مشهور و کارگردان‌ها» دچار ممنوعیت کار شده‌اند و قرارداد عده‌ای هم فسخ شده است.

اعضای این کمیته «برای حفظ حقوق بازداشت‌شدگان» از انتشار اسامی آنان خودداری کرده‌اند، اما شرق نوشت که مژگان ایلانلو مستندساز و کتایون ریاحی بازیگر، از هنرمندانی هستند که در بازداشت به‌سر می‌برند.

این روزنامه می‌افزاید که هنرمندان بازداشت‌شده در زندان‌های اوین، فشافویه، قرچک، تبریز و سنندج محبوس‌اند.

در جریان اعتراضات اخیر در ایران، برخی از چهره‌های ورزشی و هنری از اعتراضات مردم حمایت کردند.

اما خامنه‌ای در یک سخنرانی این حمایت را «بی‌ارزش» دانست و از قوه قضاییه خواست درباره «اینکه موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه» تصمیم‌گیری کند.

«۲۶ نفر از اعضای خانه تئاتر و موسیقی هم در لیست حضور دارند. تعدادی از دستگیرشدگان نویسنده‌، دستیار فیلمبردار و سازنده فیلم کوتاه و مستندساز هستند. اکثرا جوانند و متاسفانه دچار پرونده قضایی شده‌اند‌.»

همچنین مهدی کوهیان، دیگر عضو این کمیته، گفت هنرمندانی که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند، «کسانی هستند که در فضای مجازی فعالیت اعتراضی داشته‌اند، برخی هم در خیابان دستگیر شده‌اند.»

او از کم شدن همکاری مقام‌های جمهوری اسلامی با این کمیته خبر داد و گفت که احکام برخی از هنرمندان صادر شده و برخی دیگر نیز در انتظار صدور حکم هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: