آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 آبان ماه 1401 = 14-11 2022

نگرانی کاخ سفید واشنگتن از وضعیت حسین رونقی؛ بازهم دروغ گفتند

در ۲۴ ساعت گذشته، هشتگ حسین رونقی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بار در توییتر استفاده شده است. این در حالیست که خبرگزاری قوه قضاییه دوشنبه شب اعلام کرد که او از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شده است.

خبرگزاری میزان مدعی شده که دلیل بازگشت حسین رونقی به زندان، «بهبود شرایط جسمی» وی است و او با «نظر پزشکان» از بیمارستان ترخیص شده.

حسین رونقی در حالی به زندان بازگردانده شده که به گفته پدرش، احمد رونقی، تحت هیچ درمانی قرار نگرفته است و و امکانات پزشکی به او ارائه نکرده‌اند.

امروز قوه قضائیه تصویری منتشر کرد که نشان می دهد والدین حسین رونقی با پسر خود در بیمارستان ملاقات کرده اند. (عکس زیر)

پدر حسین رونقی در گفت‌وگو با رادیو فردا گزارش رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی مبنی بر تحت درمان قرار گرفتن پسرش را «دروغ محض» خواند و گفت این یک بازی بود که از طرف بازجو و دادستان انجام شده است.

در همین حال مشاور امنیت ملی کاخ سفید از گزارش‌ها در مورد بازداشت‌های دسته جمعی، محاکمه‌های ساختگی و صدور حکم اعدام برای معترضین در ایران و همچنین وضعیت حسین رونقی ابراز نگرانی عمیق کرد.

جیک سالیوان تاکید کرد که نقض حقوق بشر از سوی حکومت جمهوری اسلامی نباید بدون عواقب بماند.

نگرانی شدید از وضعیت حسین رونقی و فعالان مدنی بازداشت شده

گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از وضعیت سلامتی چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری رسیده است. وضعیت حسین رونقی بسیار وخیم گزارش می‌شود و خطر جدی جان وی را تهدید می‌کند.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن تاکید براینکه مسئولیت سلامت حسین رونقی و تمام زندانیان برعهده رهبران جمهوری اسلامی‌ست، خواستار آزادی فوری و درمان او شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «خطر جدی جان حسین رونقی را تهدید می‌کند. ما خواستار تلاش جامعه جهانی برای نجات جان وی و سایر بازداشت‌شدگان که شرایط جسمی نامطلوبی دارند، هستیم.» وی افزود: «مسئولیت جان حسین رونقی و تمام کسانی که در بازداشت به‌سر می‌برند، برعهده رهبران جمهوری اسلامی، بخصوص علی خامنه‌ای است.»

حسین رونقی ملکی، فعال سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، در پی اعتصاب غذا در وضعیت وخیمی به‌سر می‌برد.

حسین رونقی که سابقه چندین بازداشت را در پرونده خود دارد، آخرین بار ۲ مهر ماه سال جاری و در پی اوج‌گیری اعتراضات سراسری به قتل مهسا (ژینا) امینی، بازداشت شد. بازداشت این فعال سیاسی درحالی صورت گرفت که وی در حال مراجعه به دادسرای اوین بود.

حسن رونقی، برادر حسین رونقی، روز یکشنبه ۲۲ آبان در توئیتر شخصی خود نوشته بود: «حسین را به بیمارستان دی ببرند. آمبولانس راه افتاده و مادر و پدرم هم دنبالش بودند که آمبولانس از دیدشان گم می‌شود».

وی در توییت دیگری که امروز منتشر کرد، نوشته است: «از دیشب که حسین را از بیمارستان دی دزدیده و خارج کردند تا به الان از جای حسین خبری نداریم.»

علاوه بر این، روز شنبه ۲۱ آبان ماه، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو فیلم‌ساز شناخته‌شده زندانی، در بیانیه‌ مشترکی درباره «وضعیت وخیم» حسین رونقی هشدار دادند. این دو فیلمساز در این بیانیه با اشاره به وضعیت وخیم جسمی حسین رونقی، تاکید کردند که: «هر لحظه امکان ایست قلبی وجود دارد.»

سازمان حقوق بشر ایران با تاکید بر آن که هیچ‌کس نباید به خاطر ابراز عقیده‌اش، مخالفت با حکومت یا تظاهرات مسالمت‌آمیز بازداشت شود، خواستار آزادی فوری تمام زندانیان است. مسئولیت هر رویداد ناگواری که برای این زندانیان رخ دهد، بر دوش مقام‌های جمهوری اسلامی، بخصوص شخص علی خامنه‌ای خواهد بود.


ایران پرس نیوز




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: