آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 26 آبان ماه 1401 = 17-11 2022

برجام؛ در شرایط بسیار خطرناکی هستیم/گِره کوری که کورتر شد

آغاز به‌کار نشست شورای حکام آژانس که یکی از دستورکارهای اصلی آن تصویب قطعنامه انتقادی علیه رژیم ایران است و تحلیلگران و دیپلمات‌های غربی از آن با عنوان رونمایی غیررسمی تهران و واشنگتن از پلنB یاد می‌کنند، گره برجام را کورتر خواهد کرد.

الی گرانمایه در شورای روابط خارجی اروپا می گوید: در سیاستی که اکنون فی‌مابین غرب و ایران وجود دارد دو عامل اوکراین و ناآرامی‌‌های ایران نیز دخیل شده است و تهران باید یک موضع و پیشنهاد معتبر به غرب و تروئیکای آمریکا ارائه کند تا آنها متوجه شوند که ایران خواهان توافق است. به بیان دیگر طرف غربی اصل مذاکره را به اهرم فشار تبدیل کرده است.

گرانمایه می‌گوید: «اروپایی‌‌ها که خیلی تلاش داشتند اصل برجام را احیا کنند امروز نسبت به مذاکراتی که فقط اتلاف وقت بوده بدبین شده‌‌ا‌‌ند.»

صنم وکیل، معاون مدیر برنامه خاورمیانه در چتم‌‌هاوس نیز بر این باور است که موضع تروئیکای اروپایی متاثر از اعتراضات در ایران و صادرات پهپادها به روسیه به نظر می‌‌رسد که از موضع هواداری از برجام به سمت پلن بی ‌سوق پیدا کرده است.

علی واعظ، تحلیلگر دیگر هم معتقد است که حتی اشتیاق در غرب برای توافقی که تحریم‌ها را درباره ایران کاهش می‌دهد به دلیل ناآرامی‌ها در ایران و بحث ارسال سلاح به روسیه به‌شدت کاهش یافته است.

یک منبع اروپایی نیز گفته اکنون دو طرف بدون اعلان قبلی به پلن بی‌ وارد شده‌‌اند و این احتمال می‌‌رود که بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام این روند تندتر شود.

در شرایط بسیار خطرناکی هستیم

نماینده سه کشور اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نطق بیانیه‌ای درباره ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، نماینده تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس اتمی در بیانیه‌ای گفت: شرایطی که در آن هستیم بسیار خطرناک است. اگر ایران تصمیم به بازگشت به پایبندی کامل با تعهداتش ذیل برجام نگیرد، شرایط در آینده‌ای نزدیک تنها بدتر خواهد شد.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: