آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 آذر ماه 1401 = 22-11 2022

غنی سازی اورانیوم؛ جمهوری اسلامی در حال بازی با آتش است

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در واکنش به تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو خبر داد.

به گزارش ایران اینترنشنال، خبرگزاری ایسنا نوشت: «سازمان انرژی اتمی به دنبال آن است تا از امکانات و فضای سایت فردو برای تجهیز و تولید [اورانیوم غنی‌شده] حداکثر استفاده را به کار گیرد.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۶ آبان قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی مبنی بر درخواست از تهران برای همکاری فوری با آژانس در مورد سایت‌های مشکوک مریوان، ورامین و تورقوزآباد را تصویب کرد.

از سوی دیگر سه کشور اروپایی در بیانیه خود در این نشست از جمهوری اسلامی خواستند فورا به تشدید تنش‌های هسته‌ای پایان دهد و با بازگشت به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شرایط را برای شفافیت کامل ایجاد کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از تصویب این قطعنامه در گفت‌وگویی اعلام کرد: «ایران مواد لازم برای داشتن یک بمب را دارد اما اطلاعاتی نداریم که نشان دهد یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد و هنوز به نقطه بی‌بازگشت نرسیده‌ایم.»

این در حالی است که آهارون هالیوا، رییس بخش اطلاعات ارتش اسرائیل، از احتمال غنی‌سازی ۹۰ درصدی از سوی جمهوری اسلامی خبر داد و در کنفرانس امنیتی منامه گفت ایران احتمالا به زودی دست‌کم یک غنی‌سازی ۹۰ درصدی در سطح تسلیحاتی انجام خواهد داد.

در همین حال دانیل شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل، گفت: «باید تمرکز بر جلوگیری از حرکت ایران به سمت ساخت کلاهک اتمی باشد؛ از جمله با گزینه نظامی.»

جروزالم پست پیش از این به نقل از مقام‌های اسرائیل که نامشان ذکر نشد، گزارش داد که جمهوری اسلامی حتی در صورت غنی‌سازی ۹۰ درصدی، با رسیدن به قابلیت منفجر کردن بمب اتمی، دو سال فاصله دارد.

اقدام اخیر حکومت ایران برای افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در حالی است که مذاکرات احیای برجام از چند ماه پیش متوقف باقی مانده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: