آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 3 آذر ماه 1401 = 24-11 2022

ایران؛ نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و اظهارات غیرمنتظره

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل امروز در نشست اضطراری این شورا درباره ایران، خواستار توقف سرکوب معترضان شد و گفت: تا کنون دستکم چهارده هزار نفر بازداشت شده اند.

وی این جلسه را با یاد مهسا و ستایش فرهنگ و ادبیات ایران و همچنین شجاعت مردم ایران آغاز و وضعیت سرکوب‌ معترضان را یک بحران حقوق بشری تمام عیار توصیف کرد.

همزمان وزیر امور خارجه آلمان از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خواست تا صدای مردم ایران باشد.

در نشست اضطراری امروز که آلمان و ایسلند با حمایت بیش از ۵۰کشور درخواست کرده‌اند، درباره آغاز تحقیقات بین‌المللی در سطح بالا در مورد سرکوب معترضان در ایران بحث و گفتگو خواهد شد.

چند گروه از فعالان حقوق بشر ایرانی نیز در نشست حضور دارند و قرار است پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره سرکوب اعتراضات به رای گذاشته شود.

وزیر خارجه آلمان خواستار رأی مثبت شورا به این قطعنامه شد و گفت: ما آن را مدیون قربانیان هستیم.

نماینده فرانسه نیز سخنانش در این جلسه را با شعار «زن زندگی آزادی» آغاز کرد و از همه کشورها خواست تا از قطعنامه پیشنهادی مبنی بر تعیین هیات حقیقت‌یاب درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران حمایت کنند.

یورونیوز در گزارشی گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه در حالی در نشستی ویژه وضعیت در ایران را بررسی کرد که اعتراض‌ها با وجود گذشت نزدیک به ۷۰ روز و به رغم برخورد نیروهای امنیتی با معترضان ادامه یافته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر طی هفته‌های گذشته بارها حکومت ایران را به نقض حقوق معترضان متهم کرده‌اند. این موضوع طی روزهای گذشته به دنبال انتشار گزارش تحقیقی شبکه «سی ان ان» درباره اذیت و آزار جنسی معترضان بازداشت شده به طور خاص مورد توجه قرار گرفت.

بنا به آمار هرانا، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تاکنون «۴۴۰ نفر از جمله ۶۱ کودک» در جریان اعتراض‌هایی که به دنبال جان باختن مهسا امینی آغاز شد کشته شده‌اند.

در این میان محمد سرافراز رئیس پیشین صدا و سیما در اظهاراتی غیرمنتظره گفت: مأموران حکومتی که مردم بی سلاح و زنان و کودکان بی دفاع را می کشند و آمرانی که فرمان میدهند، قاتل هستند.

وی در توئیتی نوشته است: آنها هم دراین دنیا و هم دردادگاه عدل الهی به سزای عملشان خواهند رسید...




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: