آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 3 آذر ماه 1401 = 24-11 2022

در کردستان سپاه از بلندگوهای مسجد "حکومت نظامی" اعلام کرد

خیزش سراسری در ایران در شامگاه چهارشنبه دوم آذر در تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران به ویژه در کردستان ادامه یافت و در بوکان مأموران امنیتی دست به سرکوب معترضان و تخریب اموال مردم زدند.

به گزارش رادیو فرانسه، هه‌نگاو، پایگاه حقوق بشری کردستان با انتشار گزارشی از «کشتار سیستماتیک» و «سرقت اموال مردم» به دست نیروهای حکومتی در بوکان خبر داد و نوشت که سپاه پاسداران از طریق بلندگوهای مساجد عملا «حکومت نظامی» اعلام کرده است.

به نوشته این سازمان، سپاه در محله‌های مجبورآباد و میرآباد اعلام کرده از ساعت ۹ شب تا ۹ صبح حکومت نظامی است و هیچ کسی حق بیرون آمدن از منزل خود را ندارد.

از سوی دیگر در پی انتشار گسترده فراخوان اعتصاب، شمار زیادی از بازاریان شهرهای کردنشین غرب کشور در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه از بامداد امروز پنجشنبه سوم آذر دست به اعتصاب زده و مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود را باز نکردند.

تصاویری از اعتصاب کسبه در خیابان‌های ارومیه، بانه، جوانرود، نقده، روانسر، بوکان، سنندج، پیرانشهر و مهاباد در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است.

منابع محلی کرد همچنین از ربودن گسترده شهروندان در مهاباد به دست نیروهای امنیتی و اطلاعاتی خیر می‌دهند. هه‌نگاو می‌نویسد که تاکنون هویت ۱۸ تن از بازداشت‌شدگان قهری در این شهر را احراز کرده است.

در شبانه روز گذشته در کرمانشاه، جوانرود، زاهدان و دهدشت لرستان نیز تظاهرات مردمی درگرفت و نیروهای امنیتی و پلیس برای متفرق کردن معترضان به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شدند.

آمار قربانیان

هرانا، پایگاه اطلاع‌رسانی حقوق بشر ایران در تازه‌ترین به‌روزرسانی آمار خود، شمار کشته‌شدگان اعتراضات در سراسر ایران از روز ۲۶ شهریور تا چهارشنبه ۲ آذر را ۴۴۰ نفر اعلام کرد و نوشت که از این تعداد دست کم ۶۱ نفر کودک زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

این رسانه با اعلام این که در همین مدت ۵۶ از نیروهای امنیتی نیز کشته شده‌اند، شمار افراد بازداشت شده در جریان خیزش اخیر را در مجموع ۱۸ هزار و ۵۹ نفر برآورد کرده است.

هه‌نگاو نیز نوشته است که در جریان مقاومت اخیر مردمی در کردستان تاکنون ۱۱۲ شهروند از جمله ۱۴ کودک و ۷ زن به دست نیروهای حکومتی کشته و بیش از ۵ هزار شهروند نیز بازداشت شده‌اند که این سازمان هویت هزار و ۱۲۵ نفر از انان را احراز کرده و دریافته که ۱۴۲ نفر از آنها زن و ۹۵ کودک زیر ۱۸ سال هستند.



بهرام November 25, 2022 09:21 AM

خیزش جدید نیروهای اصلاح طلب برای فریب دوباره مردم ایران باید مورد توجه مردم ایران و حتی خارج نشینان و حتی رسانه های خارج از کشور باشد که میخواهند نشان دهند که رژیم در حال پوست اندازی است و دگرگونی در راه است
اصلاح طلبان تاکنون در این کشور هیچ چیزی را دگرگون نکرده اند بجز گسترش دزدی و اختلاس و آدمکشی و فقر و بدبختی...
ایران تنها در زیر سایه حقوق بشر و احترام به حق مردم و آزادی کامل سیاسی و رفتار و کردار و پندار و حق زحمت کشان و کارگران و کشاورزان است که میتواند به رفاه دست یابد و نه اسلام سیاسی
همه اینها و تا حدودی آزادیهای سیاسی در زمان محمد رضا شاه پهلوی بدست آمده بود و فقط این اتحاد جماهیر شوروی و اسلام افراطی بود که مشکل اصلی بر سر راه آزادی های کامل سیاسی در ایران بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: