آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 4 آذر ماه 1401 = 25-11 2022

حضور پاسداران در کریمه و بحران اتمی؛ تصمیم بایدن چیست؟

روزنامه گاردین به نقل از دبیر شورای امنیت ملی اوکراین از مرگ تعدادی از مستشاران رژیم ایران در کریمه خبر داد.

وی با اشاره به این‌که این مستشاران در حال آموزش کار با پهپاد به نیروهای روسیه در کریمه کشته شده‌اند، هشدار داد که آنها در قلمرو ما بودند. نباید جایی باشید که نباید باشید. ما آنها را دعوت نکرده بودیم و اگر بخواهند با تروریستها همکاری کرده و در ویران کردن کشور ما مشارکت کنند، باید آنها را بکشیم».

مقام ارشد امنیتی اوکراین تایید کرده است که مستشاران نظامی ایرانی در کریمه کشته شده‌اند و هشدار داده است که هر ایرانی دیگری که در خاک اوکراین اشغالی در حمایت از تهاجم مسکو باشد نیز هدف قرار خواهد گرفت.

در همین حال یک روزنامه آمریکايی نوشته است: ایالات متحده وارد دوران جدیدی از رودررویی مستقیم با رژیم ایران می‌شود.

نیویورک تایمز نوشت: طی چند روز گذشته، رژیم ایران به بازرسان بین‌المللی گفته است که قصد دارد به تولید سوخت اتمی نزدیک به درجهٔ تسلیحاتی در اعماق کوهی که بمباران آن مشکل است بپردازد. به این ترتیب یک دوران جدید از رودررویی مستقیم با رژیم ایران هویدا شده است که ظهور آن بواسطهٔ رویدادهای دراماتیک‌تر، از جمله تجاوز به اوکراین و تشدید رقابت آمریکا با چین، پنهان بود. حالا امید پرزیدنت بایدن برای احیای توافق برجام دیگر تقریبا مرده است.

این روزنامه نوشت: حالا سؤال این است که آیا دولت جدید و مهاجم‌تری که نتانیاهو می‌خواهد در اسراییل شکل دهد برای حمله به این تأسیسات فشار خواهد آورد یا نه؟ هم آمریکا و هم اسراییل برای حمله به سایت غنی سازی فردو تمرین کرده‌اند و نتانیاهو آخرین باری که نخست‌وزیر بود به صدور فرمان آن نزدیک شد.

این در حالیست که رییس ستاد ارتش اسرائیل، با تاکید بر گسترش همکاری‌های آمریکا و اسرائیل از توافق دو کشور درباره تشکیل گروه‌های تخصصی به منظور مقابله با اقدامات تهدیدآمیز رژیم ایران خبر داد.

پیشتر شبکه کان‌نیوز به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد این کشور و آمریکا قصد دارند هفته آینده رزمایش هوایی مشترکی را با هدف شبیه‌سازی سناریوهای حمله احتمالی علیه جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن در خاورمیانه برگزار کنند.

طبق اعلام ارتش اسرائیل، رییس ستاد ارتش در دیدار با مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، خاطرنشان کرد: «در برهه حساسی قرار داریم که نیازمند تسریع در برنامه‌های عملیاتی علیه ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه است.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: