آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 آذر ماه 1401 = 27-11 2022

ایران؛ بی‌ خبری از دانشجوی دختر افغان/بدرفتاری با خانواده‌ها+فیلم

یک پایگاه خبری در ایران از وضعیت بد دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیرکبیر خبر داده و نوشت که مأموران دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با خانواده‌های این دانشجویان نیز که پیگیر وضعیت فرزندانشان هستند، «بدرفتاری» می‌کنند.

پایگاه خبری امتداد روز یکشنبه ششم آذر نوشت: «تعداد زیادی از خانواده‌ها، هر روز مقابل دادسرای مقدسی زندان اوین جمع می‌شوند و بارها با آنها بدرفتاری شده است. هیچ‌کس آنجا پاسخگو نیست و همه نگران فرزندان خود هستند.» (فیلم زیر)

«به گزارش رادیو فردا، این منبع تعداد دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیرکبیر را دست‌کم ۱۴ نفر اعلام و به نقل از الهام برادران مظفری، خواهر یکی از این دانشجویان نوشت: «دانشجویان بازداشت شده وضعیت خوبی ندارند.»

او افزود: «به خانواده دو نفر از دانشجویان بازداشتی گفته شده که تا روز دادگاه حتی به قید وثیقه از زندان خارج نخواهد شد. هفت نفر از این دانشجویان را هم به زندان تهران بزرگ منتقل کرده‌اند.»

به گفته خانم برادران مظفری، «به رغم اینکه حراست دانشگاه ادعا می‌کند که در بازداشت دانشجویان هیچ نقشی نداشته، اما شواهدی وجود دارد که نشان از همکاری حراست با نهادهای امنیتی در بازداشت دانشجویان، تشکیل پرونده و ارعاب آن‌ها دارد.»

بدرفتاری جمهوری اسلامی با بازداشتی‌ها به دانشجویان محدود نیست و مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه این هفته گفت که «گزارش‌هایی می‌رسد که با زندانی‌ها بدرفتاری می‌شود و درباره بدرفتاری با زنان در رسانه‌ها چیزهایی گفته می‌شود که سنگین است و نمی‌توانم به زبان بیاورم ... گزارش‌هایی داریم و حتی خودم از بعضی زندانیان سوال کرده‌ام. جلوی این بدرفتاری‌ها را بگیرید. با معترضان بنشینید و پیام آن‌ها را دریافت کنید.»

بی‌ خبری از یک دانشجوی دختر افغان

با گذشت بیش از چهل روز، از مفقود شدن صحرا رضایی، دانشجوی افغانستانی، وکیل خانواده این دانشجو گفت که روز۲۶ مهر دقیقا همان روزی که سخنگوی دولت به دانشگاه علامه طباطبایی رفته بوده، صحرا نیز به این دانشگاه حاضر بوده اما از ساعت ۱۲ ظهر آن روز تاکنون هیچ خبر و اثری از او در دست نیست.

صحرا رضایی، شهروند بیست و دو ساله افغانستانی و دانشجوی ترم هفتم رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران است که از ۲۶ مهر ماه پس از مراجعه به این دانشگاه، مفقود شده است.

رضا شفاخواه، وکیل خانواده صحرا رضایی، در مصاحبه با روزنامه شرق، با بیان اینکه پس از مفقود شدن این دختر دانشجو، «یکی از مسئولان دانشگاه اطلاع داده بود که ما خبر داریم صحرا رضایی بازداشت شده» است، گفت: «ولی پیگیری‌های ما از این شخص بی‌نتیجه ماند و احتمالا خبر آن مسئول موثق نبوده است.»

این وکیل افزود: «ما به هر کجا که فکر کنید مراجعه کردیم، اصلی‌ترین جایی که باید مراجعه می‌کردیم، دایره نظارت بر متهمان امنیتی است که هر کسی در استان تهران توسط هر نهادی بازداشت شود اسم و پرونده‌اش در این دایره وجود دارد.»

او گفت که در «دایره نظارت بر متهمان امنیتی» با «بند ۲۰۹» زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است تماس گرفتند و «با وجود اینکه این بند اطلاعات بازداشتی‌های خود را به هیچ‌کس نمی‌دهد، اما به دایره نظارت جواب دادند که اصلا چنین شخصی اینجا نیست، حتی با شماره پاسپورت هم پیگیری کردند و گفتند این مشخصات را بند ۲۰۹ ندارند.

وکیل خانواده صحرا رضایی تاکید کرد که با پیگیری‌های انجام شده تا الان این دختر ۲۲ساله در هیچ‌کدام از زندان‌های تهران نبوده است.




www.youtube.com/watch?v=mP73hUbiMXA

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: